Málokdo to ví, ale kdyby v minulém století existovaly dnešní baterie se stejnou úložnou kapacitou, pravděpodobně bychom už dávno jezdili s elektromobily místo se spalovacími auty, po kterých by možná ani neštěkl pes. Elektromotor je totiž poměrně dávný a přitom pokročilější vynález.
Elektromobily mají krátký dojezd, není je kde dobíjet, jsou hrozně pomalé a příšerně drahé. To jsou asi nejčastější argumenty těch, kteří elektrickým autem zpravidla ještě ani jednou nejeli a zkreslené a či minimálně zastaralé informace získali pouze z bulvárních médií nebo někde meziřečí.
Pokud se podíváme do historie, pak ano, tyto nedostatky se ještě poměrně nedávno z velké části daly brát u elektromobilů jako opodstatněné. Nicméně doba pokročila a hlavně pak technologie, které jdou v posledních letech na poli elektromobility opravdu velmi rychle vpřed, protože se o elektromobilech konečně zase začíná uvažovat jako o lepším způsobu dopravy, než je ten dosavadní s využíváním spalovacího motoru.
Technologický pokrok
Jaké jsou tedy největší důvody, proč se elektromobily podle automobilek jako je například Tesla a také různých automobilových expertů v příštích letech prosadí? Asi největším důvodem bude právě technologický pokrok a inovace, které elektromobily přinesou jako první a budou v mnoha ohledech mnohem vybavenější a příjemnější než ty nejlepší spalovací auta. A teď nejde jen o to, že elektrický pohon je výrazně efektivnější a spolehlivější. Kdo bude chtít to nejlepší se čtyřmi koly, bude muset nahradit benzin či diesel za elektřinu. Zákazník získá například úžasně tiché a skvěle ovládané auto, u kterého si případně bude moct nastavovat zvuk motoru podle libosti, dále se nebude ani muset starat o tankování paliva, zkrátka jen každý den připojí elektromobil do zásuvky doma nebo v práci, a také bude samozřejmostí občas přenechat řízení na autopilotovi a užívat si cestu příjemnějším způsobem.
Odstraňování zbývajících nedostatků
Co také zrychlí nástup zlaté éry elektromobility, je odstraňování zbývajících nedostatků, resp. zdokonalování veškerých klíčových parametrů. Komu dnes nestačí dojezd 500 km na jedno nabití, bude mít za pár let 700 nebo dokonce i 1 000 km. Kdo si myslí, že nebude mít kde nabíjet, bude nabíjet jen pár minut na veřejných superrychlých nabíječkách, kde si dopředu zarezervuje nabíjecí místo a během 5 minut získá dojezd na dalších 100 km. A jelikož se dnes dle statistiky nejezdí více než jen pár desítek km denně, bude to více než dostatečné. Tím pádem ani o nějaké ztrátě času se nebudeme moct bavit, ve většině případů prostě auto nabijete buďto během pár minut superrychle nebo pomaleji na místech, na kterých auto tak jako tak parkujete. A cena? Ta také půjde dolů.
Pokles ceny u základních komponent
Tím se dostávám k třetímu klíčovému bodu, který bude hrát u elektromobilů velkou roli. Jak bude svět postupně přecházet k velkovýrobě a hledat nové možnosti, dojde k dalšímu snižování ceny u základních komponent, ať už jde o elektromotory, elektroniku, ale hlavně pak o baterie, které jsou dnes nejdražším dílem u elektromobilů a zvedají tak celkovou pořizovací cenu dokonce nad úroveň srovnatelně stavěných a vybavených spalovacích aut. Jenže právě díky jednoduchosti výroby a zvýšení kapacit by mělo docházet k tomu, že v příštích letech bude levnější vyrobit elektromobil než spalovací auto, a tedy i pořizovací cena elektromobilu by tak měla být nižší než u konvenčních aut.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.