5 faktů a zajímavostí o Apple. Už nikdy nebudete mít na firmu stejný pohled

Richard Šimáček
Logo Apple | foto: Unsplash
Logo Apple | foto: Unsplash

Vybrali jsme 5 největších zajímavostí o firmě Apple, která je předním technologickým gigantem ovlivňujícím současný i budoucí svět.

Založení v garáži

Začátky společnosti Apple byly velmi divoké, protože byla založena v garáži u rodičů Steva Jobse. Jednalo se o projekt tří přátel: Steva Jobse, Steva Wozniaka a Ronalda Wayna. Jejich snem bylo vytvořit a prodávat osobní počítače, které by konkurovaly tehdejšímu gigantovi IBM.

První počítač navrhl a sestavil Steve Wozniak a pojmenoval jej Apple I. Tento počítač nebyl příliš důmyslný, protože byl složen z dostupných komponent, které se tehdy daly snadno sehnat, a jeho cena byla 666,66 dolarů (16 000 korun). Na první pohled se to nemusí zdát jako vysoká částka, ale pokud započteme inflaci, dnes by takový počítač stál kolem 90 000 korun.

Primárním cílem společnosti bylo vytvořit počítač s jednoduchým a přívětivým uživatelským rozhraním za nízkou cenu. To se podařilo, když v roce 1980 představila Macintosh – první osobní počítač s grafickým uživatelským rozhraním. Do té doby se totiž počítače ovládaly výhradně přes příkazový řádek.

V této garáži byl založen Apple | foto: Mathieu Thouvenin
V této garáži byl založen Apple | foto: Mathieu Thouvenin

Apple neměl ze začátku ikonické logo jablka

Když se řekne Apple, každý si představí ikonické nakousnuté jablko. Tato podoba však přišla až později, na začátku měla společnost nevzhledný a složitý obrázek, který ani jako logo příliš nepůsobil. Šlo o ilustraci Isaaca Newtona sedícího pod stromem s jablkem.

Tento návrh vytvořil v roce 1976 společník Ronald Wayne. Logo však neupoutalo pozornost a postrádalo barvy, přesto se část z něj metaforicky přenesla do aktuálního motivu společnosti. O rok později bylo nahrazeno současným logem nakousnutého jablka. Tehdy však obsahovalo barevné pruhy.

Samotný motiv loga se v průběhu let sám o sobě neměnil,  což se ale nedá říct o jeho barevném provedení. V roce 1998 nahradil barevné pruhy gradient v odstínech modré a poslední výraznější změny proběhly v roce 2017, kdy Apple zvolil světle šedou barvu.

Vývoj loga Apple v minulosti | foto: manrajubhi
Vývoj loga Apple v minulosti | foto: manrajubhi

iPhone navždy změnil mobilní telefony

Když Steve Jobs v roce 2007 představil první iPhone, šokoval celý svět. Šlo o první skutečně chytrý telefon, který kombinoval funkce telefonu, hudebního přehrávače a webového prohlížeče Safari, takže mohl částečně nahradit osobní počítač.

Prvnímu iPhonu vděčíme za dnešní podobu a funkčnost chytrých telefonů. Přinesl tehdy nevídané věci, jako obchod s aplikacemi a hudbou, a jednoduché, intuitivní uživatelské rozhraní, které se mohl naučit ovládat každý během několika hodin.

V té době chtěla mít každá velká společnost svou aplikaci na iPhonu. Díky tomu se z tohoto telefonu stal trhák, protože umožňoval dělat téměř vše bez nutnosti nosit těžký laptop nebo spoléhat na stolní počítač.

iPhone 2G navždy změnil trh s mobilními telefony | Unsplash
iPhone 2G navždy změnil trh s mobilními telefony | Unsplash

Apple je bohatší než mnoho států

Applu se nepřezdívá nejbohatší společnost na světě nadarmo, protože má obrovské zásoby hotovosti, které nemají ani mnohé světové vlády. Podle dat z roku 2024 má společnost více než 65 bilionů dolarů v hotovosti.

Takové bohatství nemají ani některé menší státy světa. Díky těmto obrovským finančním prostředkům si Apple v mnoha odvětvích může diktovat své podmínky, protože každý ví, že své závazky vždy splní.

Tato finanční síla také umožňuje Applu přístup k nejmodernějším technologiím, protože dokáže přeplatit většinu konkurence, a na rozdíl od jiných společností nemá mnoho aktiv v akciích ale na účtech nebo v hotovosti.

Apple má dodnes nejpromyšlenější reklamní kampaně | foto: Apple
Apple má dodnes nejpromyšlenější reklamní kampaně | foto: Apple

Inovativní reklamní kampaň

Od začátku byl úhlavním nepřítelem Applu gigant IBM, který měl dlouhá léta monopol na americkém trhu. Apple se snažil tento monopol narušit reklamní kampaní Think Different, která byla odpovědí na slogan IBM „Think“.

Tato kampaň pomohla Applu získat podíl na trhu a oblibu zákazníků, protože šlo proti proudu, což je moderní v každé době. IBM tak začalo rychle ztrácet zákazníky, právě díky promyšlené reklamě Applu.

Později Apple zacílil na počítače s operačním systémem Windows svou kampaní Mac vs. PC, která ukazovala výhody používání MacOS oproti Windows. Pokud vás zajímá, jak takové reklamy vypadají, jsou stále dostupné na YouTube.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Richard Šimáček - Redaktor

Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články