Technologie autonomní jízdy je nová a její vývoj není vůbec jednoduchý
Přesto se firma AŽD snaží vyvinout plně autonomní vlak pro českou železnici
První jízda po digitální železnici byla úspěšná. Co bude dál?
Autonomní vlaky v Česku? Pravděpodobně jde ještě o vzdálenou budoucnost, nicméně začít se zkrátka musí. Společnost AŽD nedávno odprezentovala první veřejnou jízdu autonomního vlaku po digitální železnici, a to bez jakéhokoliv zásahu strojvedoucího.
Budou fungovat autonomní vlaky v Česku?
Firma AŽD už roky intenzivně pracuje na zavádění pokročilých autonomních technologií do praxe, čímž vytváří prostor pro novou filozofii vnímání vlakové dopravy. Za několik let se třeba můžeme dočkat zcela autonomní obsluhy nebo sady asistentů, kteří jízdu značně usnadní.
„Rozhodně nepracujeme s černobílou vizí nahrazování strojvedoucích, ale s vizí moderního způsobu obsluhy železnice, kde i nadále řada procesů nepůjde zajistit jinak než prací odborné obsluhy,“říká generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Mezi hlavní cíle patří zejména zvýšení efektivity a snížení nákladů na provoz železničních tratí. V plánu je i nasazení plné automatizace specifických provozních postupů, například posun vlaků v depu. Něco takového by brzy mohl dělat počítač.
„V praxi to znamená instalaci řady senzorů, detektorů, umělé inteligence, podpůrných a diagnostických systémů na vozidle a na trati s cílem zajistit požadovanou bezpečnost a efektivitu provozu. Nemalá pozornost je také věnována problematice zajištění bezpečné interakce automatizované železnice se silniční dopravou,“ vysvětluje Zdeněk Chrdle.