Češi se pirátství nebrání. Za streamovací služby platí méně než většina Evropy

Tomáš Rajnoch
televize streamovaci sluzby
televize streamovaci sluzby

Jak moc Češi využívají streamovací služby? Nová studia odhalila, že mnohem raději obsah „pirátíme“ a moc rádi využíváme zkušební období zdarma.

Češi jsou piráti

Na českém trhu je spousta kvalitních streamovacích platforem, které zákazníkům nabízí jedinečný obsah. Z nejnovější studie WPP Media navíc vyplývá, že streamování obsahu má v Česku stále silnější místo. Přesto se Češi řadí mezi největší piráty obsahu.

Studie se zaměřila na země střední a východní Evropy, mezi které patří Česko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko. Ze všech těchto zemí je následně popularita streamovacích platforem nejnižší právě u nás a placené služby využívá zhruba 72 % domácností.

Stahování obsahu z internetu pak v Česku preferuje zhruba 33 % domácností, což je oproti zbylým zemím výrazně více. Toto číslo údajně vyplývá z neochoty Čechů za videoobsah platit. Například v sousedním Polsku se ke stahování obsahu z internetu uchyluje jen 9 % domácností.

Televize | foto: Unsplash
Televize | foto: Unsplash

Mrknout na obsah a službu opustit

Český trh je specifický i chováním platících uživatelů. Ve sledovaném regionu je u nás nejvíce takzvaných „streaming jumperů“. Jde o uživatele, kteří často přecházejí z jedné platformy na druhou.

Zkrátka si například začnou platit Netflix, mrknou na veškerý obsah, který je zajímá a službu přestanou platit. Češi také často vyhledávají různé slevové akce a rádi využívají zkušební období zdarma.

Netflix je jasnou jedničkou

Zveřejněná studie se zaměřila i na jednotlivé platformy a odhaluje, že jedničkou ve všech sledovaných zemích je Netflix. V Česku je podíl této platformy drtivých 51 %. Druhé místo si s 22 % uzmula česká platforma Oneplay.

Na třetí příčce se s 10 procenty drží HBO Max a mimo stupně vítězů se o pouhé jedno procento objevilo Disney+. Pomyslnou top 5 uzavírá další česká platforma, kterou je iVysílání.

iVysílání | foto: ČT
iVysílání | foto: ČT

Popularita televize klesá

Zatímco streamovací platformy jsou rok od roku v Česku populárnější, klasické televizní vysílání je na ústupu. V České republice klesla sledovanost lineární televize o zhruba 14 %. U mladých diváků ve věku 15 až 24 let byl pokles za posledních deset let až poloviční.

V budoucnu se dá navíc očekávat, že tento trend bude i nadále zesilovat a klasické televizní vysílání bude muset hledat jiné cesty, jak k obrazovkám přilákat nové diváky.

Zdroj: WPP Media


Autor článku

Tomáš Rajnoch - Redaktor

Tomáš se zajímá o technologie všeho druhu. Píše seriály o novinkách z Netflixu a dalších streamovacích služeb. Pracuje v elektrotechnice, ve volném čase rád cestuje a fandí fotbalu.


Komentáře


Nejnovější články