Google Chrome začal automaticky vypínat AdBlocky. Co za tím stojí?

Richard Šimáček
Webový prohlížeč Google Chrome | foto: Unsplash
Webový prohlížeč Google Chrome | foto: Unsplash

Google omezuje blokátory reklam – mnoho z nich přestane fungovat kvůli přechodu na novou platformu Manifest v3, která starší AdBlocky vypíná.

Mnoho AdBlocků brzy přestane fungovat

Programy na blokování reklam jsou trnem v oku většiny společností, protože reklamy jsou pro mnoho platforem jediným zdrojem příjmu. Google proti nim bojuje už několik let, hlavně na YouTube a díky blížící se změně, která se dotkne všech rozšíření v Google Chrome, nejspíš přestane fungovat většina blokátorů reklam.

Google totiž vypustil novou platformu pro rozšíření s názvem Manifest v3, která je pro vývojáře mnohem přívětivější a umožňuje vytvořit i AI nástroje, které fungují plně bez přístupu k internetu. Jenže tahle nová platforma nejspíš znemožní fungování velkého množství AdBlocků.

Ty totiž využívají starší platformu Manifest v2, kterou chce Google kompletně nahradit. Pro uživatele to znamená, že všechna rozšíření, včetně blokátorů reklam jako je uBlock Origin, se začala automaticky vypínat, protože je společnost přestala podporovat. Tímhle vylepšením platformy vlastně zabil dvě mouchy jednou ranou – vylepšil svou platformu a omezil fungování AdBlocků.

Zastaralé rozšíření lze zatím znovu reaktivovat | foto: Android Authority
Zastaralé rozšíření lze zatím znovu reaktivovat | foto: Android Authority

Rozšíření jdou prozatím znovu zapnout

Google mnoho adblocků sice automaticky vypnul, ale neznemožnil jim jejich fungování, protože jdou ve správci rozšíření znovu zapnout. To se ale nejspíš změní v jedné z budoucích aktualizací prohlížeče Chrome. Pokud tedy používáte zastaralé rozšíření a neexistuje žádná novější alternativa, můžete ho zatím používat dál, jak informuje web Android Authority.

Nepodporovaná rozšíření sice fungují dál, ale jen v případě, že je úplně nesmažete, protože pak už je nelze znovu nainstalovat. Na Chrome je dostupných několik desítek rozšíření ve stylu adblocků a většina z nich už teď nejde nainstalovat.

Adblocky jako rozšíření v Chrome zatím nekončí, jen je potřeba, aby vývojáři udělali nové, protože ty staré Google přestal podporovat. Existuje šance, že se Google jednoho dne rozhodne úplně zablokovat tvorbu všech adblockových rozšíření pro Chrome, a to by už znamenalo úplný konec pro všechny blokátory reklam. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by Google něco takového plánoval.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Richard Šimáček - Redaktor

Od útlého věku se zajímám o počítače, mobily a vůbec o vše, co má jakoukoli chytrou funkcionalitu. Přísun novinek z technologické sféry je pro mě pořádná dávka dopaminu! Svůj volný čas věnuji především hraní her, sledování kvalitních seriálů či filmů nebo pobytu v přírodě, ať už túrami nebo jízdou na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články