Osvětu hodlá šířit skrze reklamní kampaň na sociálních sítích
Hlavním tématem bude aktuální válka Ruska na Ukrajině
Americký gigant Google se pouští do boje s dezinformacemi, jeho hlavní zbraní je to, v čem je jeho největší expertiza. Pomocí reklamní kampaně na sociálních sítích chce ve vybraných státech Evropské unie bojovat s nepravdivými informacemi týkajícími se ukrajinských uprchlíků. Založená má být na výzkumu psychologů z několika britských univerzit.
Google chce vzdělávat uživatele internetu
Celá akce má trvat celkem 4 týdny, přičemž během této doby se mají na YouTube, TikToku, Facebooku i Twitteru zobrazovat asi 60 vteřin dlouhé reklamy. Jejich cílovou skupinou by pak měli být lidé ze široké veřejnosti, kteří věkem přesahují 18 roků. Zatímco většina takových kampaní se zaměřuje na vyvracení konkrétních lží, Google na to jde opačnou stranou.
Reklamy tak na sebe berou dle informací serveru Reuters podobu tzv. prebunkingu, kdy je cílem místo řešení konkrétních dezinformací informovat o tom, jakými způsoby dochází k emoční manipulaci a jak ji rozpoznat. „Pokud lidem řeknete, co je pravda a co lež, tak to povede ke sporům. Můžete ale předpovědět, jaké techniky budou při šíření dezinformací použity,“ prozradil Jon Roozenbeek, který je vedoucím výzkumu stojícím za kampaní.
Jak již bylo řečeno, tak kampaň probíhá hned v několika evropských státech. Kromě České republiky se reklamy objeví i v Polsku a na Slovensku. „Polsko bylo zvoleno proto, že přijalo nejvíce ukrajinských uprchlíků,“ sdělila Beth Goldberg, která je vedoucí výzkumu ve společnosti Jigsaw. Jde o dceřinou firmu Googlu, která má celý projekt na starosti.
Beth dále prozradila, že bere celou akci jako určitý pilotní experiment. Pokud se dostaví pozitivní výsledky, tak prý není jediný důvod, proč by nemohlo dojít k expanzi kampaně i do dalších zemí. Výsledky se však dozvíme až po uplynutí samotné kampaně, která má trvat celý měsíc. Až pak se dozvíme, jak účinná doopravdy byla.