S umělou inteligencí se budeme v budoucnu setkávat mnohem častěji a prvním takovým místem budou pravděpodobně internetové vyhledávače. Velké technologické společnosti už zkouší AI do vyhledávání zapojit, ale vyplatí se jim to?
AI slouží dobře, ale je drahá
Vytrénovat velké jazykové modely jako je ChatGPT či Bard stojí ohromné množství peněz a jejich provoz také nepatří mezi nejlevnější záležitosti. Navíc případné zřízení AI jako pomocníka při vyhledávání by cenu vyneslo doslova do astronomických výšin.
Důsledky tohoto kroku domýšlí článek ze serveru SemiAnalysis. V prvním scénáři se počítá s tím, že náklady na zavedení umělé inteligence by nesměly nijak výrazně změnit výdělek za jeden vyhledaný dotaz. V tom druhém se naopak operuje s možností, že celý byznys, který je postavený na vyhledávačích jako například Google, by se stal extrémně prodělečným.
U Googlu se ještě zdržíme. Pokud by technologický gigant ihned zavedl AI na bázi ChatGPT do svého rozhraní, firmu by to prakticky zničilo. Samotné náklady na provoz serverů by šly do stovek miliard dolarů, což si firma nemůže dovolit. Konkurence však nejspíš Google nakonec donutí, aby se přizpůsobil trhu.
Microsoft si je totiž vysokých nákladů také vědom, avšak narozdíl od Googlu je v pozici, kdy si může takový risk dovolit a zřejmě do něj chce jít. Už nyní v Microsoft Edge běží Bing AI na bázi ChatGPT a do budoucna mu příchod nových uživatelů vynese zisk i za cenu snížení podílu výdělku z vyhledávání. Tento trh tím pádem do budoucna čekají velice zajímavé změny.