Konsorcium firem Xeriant/XTI Aircraft připravuje spuštění výroby
Vrtulový letoun bude schopný vzlétat z heliportů
Může nabídnout úsporu na vnitrostátních linkách
Hybridní letadlo se blíží, informoval web NewAtlas. Již příští rok firmy Xeriant/XTI plánují první letové zkoušky a dá se očekávat, že v blízké době splní certifikaci letových úřadů. Mluvíme o typu Trifan 600. Název popisuje, o co tu jde – tři velké vrtule hnané dvěma pohony. Letounu generuje tah kombinace elektrického a turbovrtulového motoru (na letecký petrolej).
Xeriant a jeho hybridní letadlo
Letadlo je díky své konstrukci schopné VTOL (vertikální vzlet a přistání). Je možné ho tedy provozovat jen na běžném heliportu. Jedná se ale o neefektivní start, rozjezdem na runwayi lze ušetřit výrazněji. Mezi letišti se odhaduje dolet přes 2000 km, mezi heliporty jen 1200 km. Právě vzlet a přistání jsou největšími energetickými žrouty a zde má ušetřit kus paliva elektrický pohon.
Schopnost VTOL zajišťuje dvojice naklápěcích vrtulí na křídlech, třetí pod ocasní plochou bude za letu ukrytý kvůli lepší aerodynamice. Ovládání za letu zajistí autopilot podobně jako u dnešních velkých letadel. Kromě pilota vznese stroj do vzduchu ještě pět pasažérů. Bude tak konkurovat minitryskáčům.
Konsorcium hlásí 200 rezervací a z toho 40 objednávek. Cena? 6,5 milionu dolarů, asi 140 milionů korun. Podle firem se ale jedná pouze o mezičlánek ve vývoji plně elektrických letadel, kde se uvažuje o využití vodíku. To je však zatím v delším výhledu.