Web Seznam.cz se přidává k dalším firmám, které zpoplatňují své služby. Vedení firmy se ohradilo vůči kritice a tvrdí, že k tomuto kroku muselo přistoupit z finančních důvodů. Placené verze svých webů nabízí i zahraniční firmy, například Meta.
Seznam přistoupil k nepopulárnímu kroku
Produkty společnosti Seznam používá denně až 95 procent českého internetu. Nyní jsou uživatelé postaveni před volbu – buď budou za využívání služeb platit, nebo firmě poskytnou své osobní údaje. Někteří uživatelé internetu si neuvědomují, že v rámci osobních údajů se sdílejí i citlivé informace. Osobní data se přitom již dříve začala označovat jako měna moderního internetu, protože firmy umí tyto údaje zpeněžit.
Podobně jako mnoho jiných internetových firem, i Seznam nyní přistupuje k nepopulárnímu kroku. Možnost odmítnout sdílení osobních údajů již nebude zdarma. Jak se pro ČT4 vyjádřil ředitel divize identity a uživatelského profilu, Jiří Udatný: „Provoz digitálních služeb stojí nemalé finanční prostředky a primárním zdrojem financování Seznamu je v tuto chvíli reklama, konkrétně takzvaná cílená reklama.“
Placená verze Seznamu bude stát 79 korun měsíčně. Bez jakýchkoli poplatků zůstane jen e-mail. Podle odborníků tímto krokem přicházejí uživatelé o možnost určit si, která data chtějí firmě poskytnout.
Při bezplatné verzi nově již nebude možné vypnout sdílení dat o zařízení a poloze. Firma tak bude vědět, kde se pohybujete a to s přesností na pět set metrů. Právě toto zajímá inzerenty, kteří se mohou dozvědět, kde uživatel bydlí nebo kam chodí nakupovat. Seznam polohu využívá například v rámci své aplikace Mapy.cz. To však není všechno, protože sdílená data obsahují také údaje o pohlaví, věku, práci nebo zálibách.
V budoucnu i varianta zcela bez reklam
Podobnou možnost jako Seznam již delší dobu nabízí i společnost Meta. V rámci sociální sítě Facebook nebo Instagram měsíčně zaplatíte za vypnutí cíleného obsahu v přepočtu 310 korun. Můžeme předpokládat, že tento přístup firem se časem stane standardem. Anglicky se tomu říká „pay or okay“ (zaplať nebo souhlas).
Do budoucna Seznam plánuje zavést i variantu, která bude zcela bez reklam. Zde lze předpokládat, že měsíční poplatek bude značně vyšší než ten současný (79 korun). Jak poznamenal majitel Seznamu, je to jen jeden z dalších kroků v nové éře internetu, kde nebude nic zadarmo.