Policie varuje před podvodníky a kyberútoky! Eskalace potrvá minimálně do Vánoc

Tomáš Richter
  • Policie ČR varuje před zvýšenou aktivitou kyberzločinců
  • Hackeři k podvodům využívají celou řadu triků
  • Často se vydávají za zaměstnance bank či ministerstev

Policie ČR v součinnosti s ČSOB informuje, že v Česku do konce letošního října skokově vzrostl počet trestných činů spáchaných v kyberprostoru. Zatímco nyní kriminalisté evidují 15 409 případů, vloni jich bylo „jen“ 9 518 a před deseti lety dokonce pouze 2195 případů.

Roste počet podvodů v Česku

„Nejčastějším motivem je snaha o co nejrychlejší obohacení na úkor druhých. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou vyčísleny ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun,“ zaznělo v oficiálním vyjádření.

Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování, se nechal slyšet, že situace je opravdu vážná. Zdůraznil, že počty online podvodů každým dnem narůstají a výrazně se tak zvyšuje pravděpodobnost, že se s těmito sofistikovanými útoky setká čím dál více Čechů.


Čtěte také: GIFy v Microsoft Teams jsou potenciálním zdrojem nebezpečí. Hackeři přes ně umí krást data


Škody jsou mnohdy až fatální tím spíše, že spousta těchto kyberútoků je prováděna subjekty, u nichž Policie ČR zaznamenala prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem.

Pozor na Vishing

Jedním z nejčastějších případů jsou podvodníci vydávající se za zaměstnance bankovních institucí, pracovníky ministerstva nebo dokonce i policisty. Sází na neznalost jednotlivců a využívají momentu překvapení.

Jak to probíhá? Obecně velmi jednoduše. Během telefonátu útočník napodobuje zástupce velkých korporací, ale i menších firem povětšinou z finančního nebo personálního oddělení.

Ve věcném a přátelském duchu se snaží protistranu přimět k poskytnutí přihlašovacích údajů, emailu nebo bankovních informací. Ty pak hacker následně použije nejen k odcizení finančních prostředků, ale i k šíření nebezpečného malwaru.

Nikomu nevěřte!

Abyste si nemysleli, že je to až tak banálně jednoduché a že ti, kdo se nechali nachytat jsou hloupí, máme pro vás názorný příklad. Útočník zavolá na technickou podporu vytipované organizace. Využije veřejně dostupné číslo a požádá o rozhovor se zástupcem společnosti. Představí se jako stávající zaměstnanec.

Během hovoru si útočník vyžádá telefonní čísla dvou skutečných zaměstnanců. Jména hláskuje a navrhne příjemci nainstalovat TeamViewer, aplikaci pro vzdálené ovládání, aby bylo možné na dálku pomoci s hledáním požadovaných telefonních čísel. Pak už jen stačí stočit téma na osobní informace a je vymalováno.

Jak se před online podvody chránit?

  1. Nesdílejte důvěrné informace. Pokud si nejste absolutně jisti, s kým mluvíte, nikdy po telefonu nesdělujte osobní a platební údaje.
  2. Ověřte pravost. Pokud si nejste zcela jisti totožností volajícího, požádejte o jeho telefonní číslo a zavolejte mu zpět. Zároveň si ověřte pravost čísla na internetu a podívejte se, jestli se nevyskytuje v nějakých databázích škodlivých čísel.
  3. Žádné platby do neznáma. Při jakýchkoli bankovních převodech nebo sdílení informací buďte velmi obezřetní a nikdy neposílejte peníze jen na základě telefonátu.
  4. Vzdělávejte se. Znalosti a vědomosti jsou klíčem k bezpečí. Čím lepší budete mít povědomí o možných podvodech, tím pravděpodobněji se stanete obětí.
  5. Zavěste. Nestyďte se zavěsit, pokud hovor vypadá podezřele, není na tom nic neslušného.
  6. Jakoukoli podezřelou aktivitu ihned nahlaste své bance nebo zaměstnavateli.
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Tomáš Richter - Redaktor

Bývalý redaktor webu Inteligentnisvet.cz.


Komentáře


Nejnovější články