Policie varuje před podvodníky a kyberútoky! Eskalace potrvá minimálně do Vánoc
- Policie ČR varuje před zvýšenou aktivitou kyberzločinců
- Hackeři k podvodům využívají celou řadu triků
- Často se vydávají za zaměstnance bank či ministerstev

Policie ČR v součinnosti s ČSOB informuje, že v Česku do konce letošního října skokově vzrostl počet trestných činů spáchaných v kyberprostoru. Zatímco nyní kriminalisté evidují 15 409 případů, vloni jich bylo „jen“ 9 518 a před deseti lety dokonce pouze 2195 případů.
Roste počet podvodů v Česku
„Nejčastějším motivem je snaha o co nejrychlejší obohacení na úkor druhých. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou vyčísleny ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun,“ zaznělo v oficiálním vyjádření.
Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování, se nechal slyšet, že situace je opravdu vážná. Zdůraznil, že počty online podvodů každým dnem narůstají a výrazně se tak zvyšuje pravděpodobnost, že se s těmito sofistikovanými útoky setká čím dál více Čechů.

Čtěte také: GIFy v Microsoft Teams jsou potenciálním zdrojem nebezpečí. Hackeři přes ně umí krást data
Škody jsou mnohdy až fatální tím spíše, že spousta těchto kyberútoků je prováděna subjekty, u nichž Policie ČR zaznamenala prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem.
Pozor na Vishing
Jedním z nejčastějších případů jsou podvodníci vydávající se za zaměstnance bankovních institucí, pracovníky ministerstva nebo dokonce i policisty. Sází na neznalost jednotlivců a využívají momentu překvapení.
Jak to probíhá? Obecně velmi jednoduše. Během telefonátu útočník napodobuje zástupce velkých korporací, ale i menších firem povětšinou z finančního nebo personálního oddělení.
Ve věcném a přátelském duchu se snaží protistranu přimět k poskytnutí přihlašovacích údajů, emailu nebo bankovních informací. Ty pak hacker následně použije nejen k odcizení finančních prostředků, ale i k šíření nebezpečného malwaru.

Nikomu nevěřte!
Abyste si nemysleli, že je to až tak banálně jednoduché a že ti, kdo se nechali nachytat jsou hloupí, máme pro vás názorný příklad. Útočník zavolá na technickou podporu vytipované organizace. Využije veřejně dostupné číslo a požádá o rozhovor se zástupcem společnosti. Představí se jako stávající zaměstnanec.
Během hovoru si útočník vyžádá telefonní čísla dvou skutečných zaměstnanců. Jména hláskuje a navrhne příjemci nainstalovat TeamViewer, aplikaci pro vzdálené ovládání, aby bylo možné na dálku pomoci s hledáním požadovaných telefonních čísel. Pak už jen stačí stočit téma na osobní informace a je vymalováno.
Jak se před online podvody chránit?
- Nesdílejte důvěrné informace. Pokud si nejste absolutně jisti, s kým mluvíte, nikdy po telefonu nesdělujte osobní a platební údaje.
- Ověřte pravost. Pokud si nejste zcela jisti totožností volajícího, požádejte o jeho telefonní číslo a zavolejte mu zpět. Zároveň si ověřte pravost čísla na internetu a podívejte se, jestli se nevyskytuje v nějakých databázích škodlivých čísel.
- Žádné platby do neznáma. Při jakýchkoli bankovních převodech nebo sdílení informací buďte velmi obezřetní a nikdy neposílejte peníze jen na základě telefonátu.
- Vzdělávejte se. Znalosti a vědomosti jsou klíčem k bezpečí. Čím lepší budete mít povědomí o možných podvodech, tím pravděpodobněji se stanete obětí.
- Zavěste. Nestyďte se zavěsit, pokud hovor vypadá podezřele, není na tom nic neslušného.
- Jakoukoli podezřelou aktivitu ihned nahlaste své bance nebo zaměstnavateli.
Autor článku

Bývalý redaktor webu Inteligentnisvet.cz.