První evropská země zakazuje behaviorální reklamy na Facebooku a Instagramu
- Meta čelí v Evropě další pokutě kvůli neoprávněnému sběru dat
- Norsko se jako první rozhodlo zakročit proti personalizované reklamě
- Zákaz začne platit na začátku srpna a potrvá několik měsíců

Norské administrativě došla trpělivost a jako první země v Evropě zakázala Metě zobrazování personalizované reklamy. Když jej poruší, hrozí jí vysoká pokuta. Jak dlouho zákaz potrvá a co konkrétně upravuje?
Norsko podniká první kroky k omezení Mety
Sociálním sítím Facebooku a Instagramu hrozí v Norsku dočasné omezení. Týkat se bude především reklamy, která je uživatelům zobrazována podle dat, které o nich sociální sítě sbírají. Díky různým trackerům se tak k lidem dostane reklama ušitá přesně na míru podle toho, kde se zrovna nacházejí či co zrovna hledají na interentu.
Takové praktiky se vůbec nezamlouvají norské společnosti Datatilsynet, která má na starosti ochranu dat. V dopise, zaslaném Metě 14. července, zmiňuje, že firma Marka Zuckerberga nezákonně nakládá s velmi citlivými a osobními daty, k čemuž využívá důmyslné a téměř nepostřehnutelné nástroje. Na vybrané pasáže výzvy upozornil server Politico.

Čtěte také: YouTube nově umožňuje zrychlit video pomocí jednoduchého gesta
Odejde Meta z Evropy úplně?
Dočasný zákaz má začít platit 4.srpna a potrvá 3 měsíce. Facebook ani Instagram po tu dobu smějí nabízet reklamu využívající pouze informace, které si uživatel vyplnil do svého profilu. Pokud toto Meta nebude respektovat, čeká ji každý den pokuta ve výši jednoho milionu norských korun (přes dva miliony českých korun) do doby, než své nástroje přizpůsobí.
Evropa tak Metě vyslala další varovný signál. Firmu v průběhu roku irská Komise pro ochranu dat již několikrát pokutovala za opakované porušení zákonů Evropské unie. Pokud Meta této legislativě nevyhoví, je dost pravděpodobné, že bude čelit dalším postihům, což může vyeskalovat do situace, kdy se jí dveře do Evropy zavřou úplně.