Švédskem začínají jezdit autonomní nákladní vozy

Dan Otta
  • S celkovým rozvojem autonomních vozů přichází jejich využití i pro nákladní dopravu
  • Společnost Einride má hned několik takových autonomních nákladních automobilů
  • Toto řešení by mělo být do budoucna výhodné finančně i ekologicky

Autonomní nákladní vůz od společnosti Einride
Autonomní nákladní vůz od společnosti Einride

Zájem o autonomní vozidla je v současné době na vzestupu. Ale zatímco se pozornost veřejnosti upíná především k osobním vozům, postupně roste trh i pro průmyslové využití těchto technologií. A to zejména v nákladní dopravě, která je vlastně pro autonomní vozidla ideální – jezdí se převážně po předem daných a opakujících se trasách.

Švédská firma Einride podniká v tomto oboru již několik let. Během této doby přišla hned s několika typy autonomních nákladních automobilů. Nejdříve to byl jejich zkušební model T-Pod (již omezeně využívaný švédskou potravinářskou společností Oatly), později na převoz dřeva zaměřený model T-Log a nyní představila i celou novou řadu Autonomous Electric Transport (AET). Ta má zahrnovat hned čtyři konkrétní modely pro využití na různých typech silnic, od prostorově omezeného působení na lokálních cestách až po rychlou jízdu na dálnici.

Technologie, která šetří náklady i ovzduší

Automobily mohou operovat jak v plně autonomním režimu, tak nad nimi může v případě potřeby převzít na dálku kontrolu operátor. Řidič v klasickém slova smyslu se tu nekoná, protože vozidla vůbec nedisponují tradiční řidičskou kabinou, mají pouze soustavu kamer a čidel, které předávají informace vzdálenému operátorovi. Ten naráz dohlíží hned nad několika jednotkami. Toto řešení však neušetří jen na personálu. Jde totiž samozřejmě o elektromobily, jejichž provoz je v porovnání s klasickými nákladními vozy se spalovacími motory o poznání ekonomičtější a také ekologičtější. Což je dnes mnohdy ve snaze prezentovat své podnikání jako šetrné k přírodě neméně důležité. Einride se chlubí snížením emisí takřka o 90 % a provozních nákladů o 60 % oproti svým protějškům se spalovacími motory, což jsou numera, na která zajisté leckterá firma uslyší.

Jaká bude budoucnost těchto automobilů je v současnosti těžké říci. Einride ovšem mimo jiné nedávno navázal spolupráci i s, pro našince jistě dobře známým, mezinárodním řetězcem Lidl. Kdoví, možná jednoho dne uvidíme autonomní nákladní automobily zásobovat i naše supermarkety.


Autor článku

Dan Otta - Redaktor

Bývalý redaktor webu Inteligentnisvet.cz.


Komentáře


Nejnovější články