Několik společností představilo své nejnovější prototypy
Vodík nahradí klasická paliva, myslí si Airbus
Debata o vodíku jako alternativním palivu se vede již pěknou řádku let. Technologii už využívají některé automobilky a nyní přichází na řadu i letadla. Mnoho firem a startupů na tomto typu letadel již pracuje a chystá testy jejich prototypů. Podívejte se, jak se snaží některé firmy zavést vodíkové články do letecké dopravy.
Vizionářský přístup
Server ArsTechnicapřináší rozhovor se zástupci trojice firem, které jsou ve vývoji vodíkových motorů zatím nejdál. První z nich se nazývá Beyond Aero a chystá se zaměřit na ultralighty a jiná menší letadla. Vzhledem k tomu, že se jedná o startup, začít s menším typem letounů se jeví jako reálnější možnost než s většími modely. Doufají, že tím přispějí k redukci uhlíkové stopy například soukromých letů.
Oproti tomu společnost ZeroAvia sází na jinou strategii. Soustředí se především na vývoj motorů, které by se poté nainstalovali na starší typ letadla. Výměnou pohonu by sice došlo ke zkrácení doletové vzdálenosti a zvýšení hmotnosti, nicméně stále by bylo letadlo provozuschopné a dokázalo vyhovět většině komerčních letů.
Třetí a zároveň největší společnost ze všech zmíněných, Airbus, také plánuje zavedení této technologie. Výzkumný projekt s názvem ZEROe přetransformuje letadlo A380 na testovací subjekt výhradně pro vodíkový pohon. Vodík bude na palubě přítomný v kapalné formě a na plyn se změní těsně předtím, než půjde do motoru.
Největší výzvou pro konstruktéry těchto letadel představuje především otázka, jak do letadla zabudovat chladící systém, aby mohly palivové články fungovat efektivně, což u předchozího řešení nebyl problém. Vyjmenované společnosti plánují první testy do roku 2026 potažmo 2030. V příští dekádě se tak nejspíš dočkáme prvních letadel poháněných vodíkem.