Co je to metaverse? A proč v něm Facebook alias Meta vidí svou budoucnost?
Autor článku
Bývalý redaktor webu Inteligentnisvet.cz.
\n
Na technologickém trhu v poslední době často slýcháme termín metaverse. A jednu všem velmi dobře známou společnost to dokonce donutilo změnit název a nastínit svoji představu budoucnosti internetu. Podaří se Facebooku naplnit svou vizi a rozšířit své působení ze sociální sítě a řady komunikátorů i na pole virtuální a rozšířené reality?
\nCEO Facebooku Mark Zuckerberg oznámil ve čtvrtek 28. října změnu jména společnosti na Meta Platforms Inc., ve zkratce jednoduše Meta, což má odkazovat právě na tzv. metaverse.
\nPokud vás zajímá, kde se termín metaverse vzal, tak poprvé jej použil ve svém kultovním kyberpunkovém románu Sníh spisovatel Neal Stephenson v roce 1992. Pokud vás prolínání počítačového světa a reality zajímá, doporučujeme si tuto nevšední a relativně náročnou knihu přečíst. Ale zpět k současným technologiím.
\n\nČtěte také: Facebook chce letos utratit přes 10 miliard dolarů na vytvoření metaversu
\nPředstavte si metaverse jako 3D internet. Zuckerberg jej popsal jako virtuální prostředí, do kterého můžete vstoupit místo pouhého sledování ploché obrazovky. Jedná se o svět neomezených možností, vzájemně propojených komunit, míst pro virtuální setkání, pro práci i zábavu.
\nHlavní roli v metaversu hrají speciální soupravy pro virtuální a rozšířenou realitu – VR a AR brýle, chytré telefony a jiná zařízení, která pracují s těmito technologiemi.
\nSoučástí metaversu pak budou i další aspekty online světa, jako jsou nákupy a sociální sítě. Budete moci navštívit virtuální koncert, cestovat online, prohlédnout si či vytvářet umění. To vše z pohodlí svého domova. Taková reakce na situaci dnešní doby. Další využití by mohlo nové prostředí najít při práci z domova a komunikaci v týmu. A to zní také zajímavě.
\n\nMísto toho, abyste na kolegy koukali na monitoru, otevře se vám svět digitální online kanceláře. Vše prožijete mnohem realističtěji než pouhým videohovorem na svém počítači. Facebook už jedno takové prostředí pro společnosti nabízí, jmenuje se Horizon Workrooms a funguje s použitím headsetu Oculus VR.
\nTato náhlavní sada se nyní prodává za cenu od 300 dolarů, což z něj bohužel nedělá nejlevnějšího pomocníka a zůstává zatím mimo dosah masového užití. Navíc první ohlasy nejsou pro Horizon Workrooms příliš přívětivé, a tak bude dobré si ještě chvíli počkat na novější verze.
\nUrčitě ne. I společnosti Microsoft a Nvidia se chtějí do projektu zapojit a nezůstat pozadu.
\n„Myslíme si, že se najde spousta společností, které budou budovat virtuální svět a prostředí v metaverse, stejně jako dnes spousta společností pracuje na webovém rozhraní,” říká Richard Kerris, viceprezident divize Omniverse společnosti Nvidia. „Je potřeba být novým spolupracím otevřený, abyste byli schopni se teleportovat do odlišných světů, ať už na nich pracuje jedna či druhá společnost ve stejném smyslu, jako dnes přecházíte z jednoho webu na jiný.”
\nVedoucí roli nyní zaujímají videohry. Tvůrce populární hry Fortnite, Epic Games, získal od investorů miliardu dolarů na základ pro tvorbu metaverse. Dalším velkým hráčem je herní platforma Roblox. Ta nyní představuje svojí vizi metaverse jako místa, kde se lidé budou setkávat za účelem studia, práce, zábavy, tvorby ale i socializace.
\nTohoto trendu se začínají chytat i známé značky, které mají jiné než herní publikum. Italská módní značka Gucci pracuje ve spolupráci s Robloxem na nabídce digitálního příslušenství. Coca-cola a Clinique začali prodávat digitální tokeny jako předzvěst nastupující digitální éry metaverse.
\n\nČtěte také: Jak se dostat na Dark Web? Stojí vůbec temná část internetu za návštěvu?
\nSpousta lidí vidí v metaverse způsob, jak se na chvíli oprostit od každodenních běžných technologických platforem, jako je například i Facebook. Ten mají dnes spojený se sběrem osobních dat, fotografií, příspěvků a tak nějak uživatele ochuzuje o vlastní soukromí. „Chceme mít volnost pohybu po internetu, a to i bez toho, aniž bychom byli na každém kroku sledování nebo hlídaní,” řekl Steve Jang, partner ve společnosti Kindred Ventures, zabývající se kryptoměnovými technologiemi.
\nNavzdory tomu si však Facebook bude chtít zachovat svůj business model založený na sběru dat a poskytování cílené reklamy i v chystaném metaverse. Jak sám Zuckerberg zmínil, je to pro něj stále strategicky důležité zahrnout reklamy i v nových technologiích.
\nNajdou se ovšem i tací, kteří mají z nového Facebooku oprávněné obavy. Otevře to totiž novou vlnu jak o uživatelích zjistit osobní informace a jak je případně zneužít. Zvlášť, když ani na těch dnešních médiích nejsou v naprostém bezpečí. Ale to už by bylo na další článek a nepatří to tak úplně k vysvětlování toho, co je vlastně metaverse.
\n"}