Dánsko chce jít příkladem! Do roku 2030 bude mít leteckou dopravu bez emisí

Roman Macháč
  • Dánsko není spokojeno se stávající rychlostí přeměny zemí na udržitelnou budoucnost
  • Přebírá proto otěže a chce ostatním dokázat, že to není tak složité
  • Do roku 2030 chce mít země vnitrostátní leteckou dopravu bez emisí
Dánsko chce zelenější leteckou dopravu
Dánsko chce zelenější leteckou dopravu

Dánská premiérka Mette Frederiksen v novoročním projevu oznámila, že chce „udělat létání zelenější“. Před veřejností se tak zavázala, že vláda přestane využívat fosilní paliva pro vnitrostátní lety do roku 2030. Bohužel už ale nesdělila, jak přesně toho chce celé Dánsko docílit. Jsou to jen plané sliby, nebo se opravdu začíná něco dít?

Dánsko chce létat do roku 2030 bez emisí

„Výchozí bod je jednoduchý,“ říká Frederiksen. „Když jsou ostatní země světa příliš pomalé, musí převzít otěže Dánsko a posunout laťku,“ dodává. Dále v novoročním projevu premiérka tvrdí, že cestovat znamená žít, a proto létáme. Do roku 2025 proto musí Dánové mít možnost létat zeleně v rámci vnitrostátní linky.

Nejpozději do roku 2030 musí být Dánsko schopno létat zcela bezemisně. V tom by mohl pomoct evropský výrobce letecké techniky, Airbus, který již oznámil vývoj letadel na vodík. Bateriová technologie jako u elektromobilů u letů nepřipadá v úvahu, zatímco vodík v tomto směru dává obrovský smysl.

Budou takto vypadat letadla na vodík?
Budou takto vypadat letadla na vodík?

Čtěte také: Co je zelená ocel? Víte, proč ji dnešní svět tak zoufale potřebuje?


Odpověď se skrývá ve vodíku

Letadla od firmy Airbus by mohla být v provozu do roku 2035. V případě, že Dánsko získá vodík, který bude vyráběn z obnovitelných zdrojů, tak svého cíle opravdu může dosáhnout. Zatím ovšem není zcela jasné, jak zní celý plán země. Obáváme se, že to neví ani sama vláda.

Dánsko není jedinou zemí, která chce, aby letecká doprava byla více zelenější. Takové Švédsko už dříve oznámilo své plány na bezemisní vnitrostátní lety, to samé platí i pro mezinárodní. Naopak Francie v tomto ohledu nesouhlasí a tvrdí, že lepší bude využívat železniční dopravu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Roman Macháč - Redaktor

V první řadě milovník aut, v druhé řadě fanoušek elektrifikace. Mám to štěstí, že mohu dělat pouze to, co je zároveň mým koníčkem.


Komentáře


Nejnovější články