Po počátečním přešlapování AI zavádí i společnost Google
Na akci Google I/O firma ukázala, jak AI ovlivňuje vyhledávání
Dlouho to vypadalo, že se Google fenoménu posledních několika měsíců brání zuby nehty. Umělá inteligence totiž zažívá doslova renesanci, v míře, která je s ohledem na její „stáří“ téměř bezprecedentní.
Revoluční ChatGPT
Ano, jistě. AI tady s námi není první den. S její implementací se lze setkat v lékařství, automobilovém průmyslu a celé řadě dalších odvětví. Nicméně to, co způsobila OpenAI s platformou ChatGPT, způsobilo ve stojatém technologickém světě naprostou senzaci. Díky tomuto projektu se totiž podařilo AI přiblížit masám.
A nejen to. Mezi největšími hráči to způsobilo bezmála lavinový efekt. Každý chtěl umělou inteligenci a tento trend nabývá na čím dál větším významu. V tomto kontextu se však zdálo, že Google se krčí v pomyslném koutě. Z nějaké příčiny nepatřil od samotného počátku k těm nejaktivnějším.
Údajný důvod byl prostý. Americký podnik s AI koketoval dávno předtím, ale s ohledem na těžiště příjmů a do té doby odlišné tržní nároky hrál raději na jistotu a držel se toho svého. Jenže, staré známé ševče, drž se svého kopyta, zjevně neplatí.
V reakci na rozmach ChatGPT a dalších mutací stejně jako na vehementní snahu Microsoftu dostat AI do prohlížeče Bing, Google letos v březnu ukázal první větší nástřel vlastní AI platformy Bard. Ten funguje principiálně stejně, avšak s tím rozdílem, že zatímco řešení od Microsoftu je postaveno na jazykovém modelu ChatGPT od společnosti OpenAI, Google vsadil na vlastní jazykový model s označením LLM.
Google nezůstane stranou
Bardova přítomnost ve vyhledávači Google je tedy zřejmá. Snahou je zefektivnit celý proces, zkrátit uživatelům drahocenný čas, formou chatbota být k ruce a odpovídat na zvídavé otázky.
V rámci probíhajícího eventu Google I/O 2023 navíc došlo i na praktické ukázky, které vypadají více než slibně. Schopnost AI velmi pružně reagovat na několik klíčových slov a vytvořit ucelený text nebo nabídnout mnohem specifičtější výsledky vyhledávání stojí určitě za pozornost.
Chrome již brzy s generativní AI
Jinými slovy, americký podnik s umělou inteligencí zcela jasně v budoucnu počítá. Proč je však ohledně generativní AI optikou plošného nasazení opatrný? Server Ars Technicavyslovil hypotézu, že jsou za tím náklady a vcelku relevantní obavy ohledně toho, jak by na razantní změny reagovali zejména zákazníci.
Přesto je přelomový nástroj Search Generative Experience k vyzkoušení už teď. Problém je v tom, že testovací režim je velmi omezený a například Česko má zatím smůlu. Jinak je tomu ve Spojených státech, kde se dychtiví jednotlivci mohou přihlásit na čekací listinu a doufat, že se na ně usměje štěstí.