Google zahájil boj proti falešným obrázkům a fotografiím. Co vymyslel?

Dominick Tomanec
Google Pixel 3a
Google Pixel 3a

Technologický gigant Google plánuje zavést technologii, jež bude schopna identifikovat, zda byly veřejně dostupné obrázky a fotografie jakkoliv upraveny či přímo vygenerovány prostřednictvím umělé inteligence. Dle všeho si tak klade za cíl, zahájit novou etapu boje proti potenciálně podvodnému či dezinformačnímu obsahu, spolu se zavedení nového kontrolního standardu pro většinu populárních internetových platforem. Má však šanci se skutečně uchytit?

Zdánlivě nepodstatná funkce

Jak jistě víme, nástup doby internetové přinesl bezpočet možností, jak se rychle a spolehlivě dostat nejen k nepřebernému množství informací, ale také obsahu v podobě videí, hudby, či obrázků a fotografií. Následovné rozšíření pokročilých editačních programů mezi širokou veřejnost však bohužel předznamenalo výrazný úpadek jejich důvěryhodnosti, jenž byl o to více umocněn stále relativně nedávným uvedením volně dostupné umělé inteligence. Navzdory zdánlivé nemožnosti jakkoliv proti podobnému obsahu bojovat se však zdá, že samotná společnost Google, provozující mimořádně populární prohlížeč Chrome, našla možné ideální řešení.

Nově má totiž v plánu zavést pokročilou identifikační technologii, schopnou nejen zjistit zda byla určitá fotografie vygenerována či skutečně vyfocena, ale také odhalit možné úpravy, provedené prostřednictvím Photoshopu, či jiných grafických editorů. Tento systém má být součástí koalice C2PA, v rámci níž se světové technologické společnosti (Amazon, Microsoft, Adobe, OpenAI) pokoušejí bojovat právě proti přehlcení internetu generovaným a podvodným obsahem. Jeho uvedení bychom se pak dle oficiálních zpráv mohli dočkat již během následujících měsíců, kdy bude veřejně testován pod názvem „About this image feature“ (česky „O tomto obrázku“).

Psaní na počítači a surfování na internetu
Psaní na počítači a surfování na internetu

Čtěte také: Adobe vygeneruje takřka dokonalé video pomocí umělé inteligence


Cíl budoucích let

Poslední verze autentizačního standardu C2PA, na jehož tvorbě se společnost Google nemalým dílem přičinila, má být schopen uživatelům poskytnou veškeré informace o vyhledaných obrázcích a jiných materiálech, včetně informací o modelu fotoaparátu, či ostatních využitých technologiích a software. Dle prohlášení viceprezidentky pro důvěru a bezpečnost Laurie Richardson, by se integrace oněch identifikačních funkcí, mohli v budoucnu dočkat i dceřiné společnosti v čele s video platformou YouTube, jež by tak uživatelům dokázal poskytnout spolehlivé informace o natočených, animovaných, nebo právě generovaných videích.

C2PA však stále čeká dlouhá cesta. Vzhledem k tomu, že je její regulační standard v současnosti přijímán pouze omezeným množstvím internetových, softwarových a technologických společností, není možné identifikační systém spolehlivě zavést v plném rozsahu. Nejen Google, ale i ostatní zúčastněné tak v následujících týdnech a měsících čeká nelehký úkol v podobě četných jednání a obratné diplomacie, vedoucí k možné globální spolupráci v boji proti podvodnému a dezinformačnímu obsahu.


Autor článku

Dominick Tomanec - Redaktor

Věnuji se tématům kolem vědy a technologií. Fascinují mě neustále nové objevy jak na naší planetě, tak v celém vesmíru.


Komentáře


Nejnovější články