Auto bez řidiče je představa, která fascinuje lidi už pěknou řádku let. Pomalu se však začíná přetvářet do reality a služby od společností Waymo a Cruise jsou toho důkazem. Na první pohled se sice může zdát, že zapojením počítačem řízeného auta do dopravy předejdeme mnoha zbytečným nehodám, avšak otázka bezpečnosti je zde na místě mnohem více než u obyčejného člověka. Kdo je tedy schopnější řidič? Stroj nebo člověk?
Autonomní auta již brázdí ulice měst
Když se podíváme na autonomní vozidla, napadne nás ihned mnoho výhod, které tato technologie nabízí. Lidem ušetří čas, protože se nemusí věnovat řízení a svou pozornost mohou upírat jiným směrem, minimalizuje chyby při řízení, neunaví se, takže může jezdit prakticky bez přestávky a dokáže vyhodnocovat komplexní situace během okamžiku. V teoretické rovině bychom mohli prohlásit, že autonomní vozidla by člověka jednoduše porazila ve všech ohledech. Sesbíraná data z měst, kde se tato auta již pohybují, může napovědět, jestli tomu bude tak i v realitě.
Redaktor Ars Technica se snaží ve svém článku na tuto otázku nalézt odpověď. Prošel záznamy o nehodách aut společností Waymo a Cruise evidované kalifornskými úřady a dospěl k závěru, že za rok 2023 byla autonomní vozidla obou firem součástí celkem 102 nehod. Auta za tu dobu však ujela téměř 10 milionů kilometrů, což odpovídá jedné nehodě za 100 tisíc kilometrů. Stejnou vzdálenost ujede průměrný řidič za pět let.
Většina nehod navíc vznikla při nízkých rychlostech a viníkem nebylo auto, ale jiný řidič. Waymo má obecně problémy s rozeznáváním nepohyblivých objektů jako nákupní košíky, závory či dopravní kužele. Také nerovnosti na silnici činí autům potíže, ale v provozu si počíná velmi dobře. Cruise si vede v porovnání krapet hůře, především na křižovatkách, kde byla auta účastníkem několika nehod kvůli riskantním manévrům.
Z těchto dat (kterých je však žalostně málo) by se tak dalo prohlásit, že autonomní auta jsou minimálně na stejné úrovni jako člověk. V poslední době se sice objevují incidenty, které mohou vést k úvahám, že jsou samořídící auta nebezpečná, ale pokud tuto technologii chceme v budoucnu využívat, nelze ji trénovat na simulacích. Stejně jako člověk se musí naučit řízení v terénu, aby mohla být efektivní a spolehlivá.