Náklady na dopravní lety by se mohly snížit o 65 %
Dosáhnout toho prý lze pomocí speciálního nákladního kluzáku
Co vymyslela firma Aerolane?
Nepříliš známá texaská společnost Aerolane chystá projekt, jež může od základu změnit způsob, jakým funguje letecká nákladní doprava. Tohoto cíle chce dosáhnout využitím speciálně upravených vlečných kluzáků, které by byly sami schopny nést několikatunový náklad. Je to ale možné?
Oživení staré myšlenky
Aerolane, malá americká společnost zabývající se vývojem v oblasti letectví, si dala nelehký úkol. Dle vlastního webu totiž hodlá dopomoci k čistému a udržitelnému letectví s pomocí inovativních technologických řešení. O tom mimo jiné svědčí její nejnovější projekt zaměřující se na vývoj a využití speciálně upravených autonomních kluzáků k letecké přepravě nákladu.
Celý princip pak spočívá v tažení onoho kluzáku menším letadlem, což by prý mohlo pomoci ke snížení vynaložených nákladů až o 65%. To také potvrzuje nedávný experiment Amerického velitelství vzdušné mobility, jež testoval princip velmi podobný tomu od Aerolane. Skrze něj pak bylo prokázáno, že je takto možné ušetřit palivo v řádech desítek procent.
Nejzajímavější je ovšem fakt, že se nejedná o nijak novou myšlenku. Tažené kluzáky byly jako dodatečný nákladní prostor využívány již za druhé světové války. Vzhledem k tehdejší situaci a testování výhradně ve válečných zónách však jejich efektivita a pokusy o přistání nedosahovaly přílišné spolehlivosti.
Jak jste již jistě pochopili, celý nápad stojí na vzletu kluzáku i s vedoucím letadlem a následném „surfování“ na vzdušných brázdách vytvořených vedoucím strojem. Tento systém by tak měl minimalizovat odpor a optimalizovat vztlak. Krátce před přistáním pak může dojít k oddělení tažného lana, načež neřízený kluzák sám přistane (třeba i na jiné ranveji).
Všechny zmíněné body však musí čelit jistým regulačním tahanicím, přesto že se původně počítalo s pravidly stejnými, jako mají ostatní kluzáky a jiné bezmotorové stroje. O možném brzkém úspěchu ovšem vypovídají četné úspěšné testy prováděné již od roku 2024 se super lehkými kluzáky Pipistrel Virus (asi 450 kilogramů) a Velocity SE (hmotnost neznámá). Oba zmíněné stroje využívají vlastní moderní autopiloty, jež jim pomáhají v korekci dráhy a při přistávání, zároveň však oba musí před schválením nést vlastní sekundární motory.
Společnost Aerolane nyní očekává, že pokud pokud projekt projde schválením a získá dostatečné množství investic, mohlo by k jeho spuštění dojít již roku 2025. Zatím ovšem nemá žádné registrované zákazníky, ač se celá myšlenka jeví jako průlomová a s velkým úsporným a zároveň udržitelným potenciálem.