Las Vegas Loop prvním tunelem budoucnosti? Má své výhody i nevýhody
- The Boring Company vybudovala v Las Vegas tunel
- Tunelem mohou projíždět Tesly a vyhnout se tak zácpám na povrchu
- Projekt v Las Vegas má veřejnosti ukázat výhody tohoto řešení

Celý Muskův projekt je záležitostí The Boring Company, což je firma, kterou založil Elon Musk. Zabývá se primárně tunelováním (pod zemí, ne finančním) a jedním z jejích prvních projektů je právě ten v Las Vegas, který se zkráceně nazývá LVCC Loop (Las Vegas Convention Center). Projekt je někdy nesprávně nazýván Tesla Loop.
Jak je LVCC Loop dlouhý?
V podstatě se jedná o dva relativně malé, možná trochu klaustrofobické tubusy, pro každý směr jízdy jeden. Na 2,4 kilometru dlouhé trase jsou tři stanice – West Station, Central Station a South Station.
Zatím probíhá spíše zkušební provoz, v budoucnu se počítá s rozšířením a tunely by mohly sloužit jako takové malé, osobní metro. Na palubě elektromobilů Tesla, které trasu projíždějí, je vždy řidič, ale idea je taková, že jízdu bude zvládat Autopilot Tesly sám. Zatím je tedy omezena i maximální rychlost, a to na 54 km/h.
Čtěte také: Boring Company spouští další megalománký projekt. Co Elon Musk chystá?

Las Vegas Loop – výhody a nevýhody
Možná si říkáte, že Elon Musk se snaží veřejnosti, potažmo městům, prodat něco, co už je jednou vymyšlené – tunel. Je to pravda a současně i není. Přepravní kapacita je diskutabilní, i pokud by to švihalo auto za autem, bude při nějaké elementární bezpečnosti kapacita vcelku brzy naplněna a je otázka, co vše se může přihodit v okamžiku, kdy jedno auto selže.
Nelze ho nijak objet, navíc v tunelu není moc místa pro případný útěk (dost možná ani pro otevření dveří) a při případném požáru to bude smrtící past. Jakmile zahoří elektromobil, je to většinou problém i na povrchu, natož uvnitř velmi úzkého tunelu. Protlačit tedy nějaké větší projekty tohoto typu přes bezpečnostní předpisy bude trochu oříšek.
Na druhou stranu se Muskovi podařilo dost srazit cenu, za jakou celý projekt doslova prorazil pod zemí. 47 milionů dolarů znamená kolem 19,5 milionu dolarů za kilometr, tedy asi 425 milionů korun. To není zase tak špatné, protože nezřídka se buduje i za desetkrát tolik, ačkoliv pravda – daleko větší průměry. Je tedy otázka, zdali se opravdu povede tento projekt protlačit i do dalších měst, nebo to zůstane jen jako jedna z atrakcí v Las Vegas.
Autor článku

Bývalý redaktor webu Inteligentnisvet.cz.