Technologie ve světě účetnictví: AI daňoví poradci a digitální fakturace jako nový standard

Účetnictví má většina lidí spojené se šanony, tužkou a papírem. Obor, který se zdá na první pohled zkostnatělý a neměnný, je ve skutečnosti dnes plný technologií a inovací. Přečtěte si, jak vznikl první AI daňový poradce a které technologie jsou už pro účetní standardem.
AI složila zkoušky na daňového poradce
V Německu představili speciální program založený na umělé inteligenci, který zvládl písemnou část zkoušky pro daňové poradce. Ta přitom patří k nejnáročnějším profesním certifikacím. Šlo o nástroj Taxy.io a ve vybraných částech testu se dostal dokonce mezi 10 % nejlepších účastníků.
AI implementovaná do nástroje totiž analyzuje daňová pravidla a zákony, dokáže dávat doporučení i odpovědi na daňové otázky a sleduje legislativní změny v oblasti daní a účetnictví.
Podle americké studie Stanfordu a MIT obslouží účetní díky umělé inteligenci průměrně o 55 % víc klientů než jejich kolegové bez AI nástrojů. Závěrku účetnictví na konci měsíce pak dokončí zhruba o týden rychleji.
Technologie v účetnictví jsou standard i v Česku
Ani Česko není pozadu. Podle šetření společnosti Software602 pětina firem vnímá digitalizaci jako nový oborový standard a 49 % českých firem už plně digitalizovalo účetní i fakturační procesy.
Běžnou praxí je využití cloudu. Díky tomu mají účetní i firmy ke všem podkladům přístup kdykoli a odkudkoli. Stačí jen počítač nebo chytrý mobilní telefon a připojení k internetu. A navíc jsou data v bezpečí, chráněná proti ztrátě i zneužití.
Když jsou moderní fakturační programy v onlinu, automaticky se aktualizují – například při změně legislativy. Díky tomu samy hlídají správné náležitosti faktury a podnikatelé či účetní se nemusí bát, že přehlédnou změnu v právních předpisech a na něco zapomenou.
Propojení napříč databázemi
V Česku je oblíbená aplikace iDoklad, kterou už využívá kolem 300 tisíc podnikatelů. Nabízí možnost integrace s různými systémy a databázemi. Díky propojení s veřejnými registry, jako je ARES, automaticky doplní potřebné údaje o prodejci i o klientovi – vy zadáte jen IČO, položky a částku.
Minimalizuje se tím riziko chyb. Systém navíc zákazníky ověřuje a odhalí případné dlužníky ještě před vystavením faktury.
Kromě databází lze nástroj propojit i s dalšími službami:
- internetovým bankovnictvím, které automaticky páruje platby s fakturami,
- e-shopem – když si zákazník něco objedná, systém automaticky vytvoří fakturu a pošle mu ji,
- nebo skladem, takže se automaticky aktualizuje počet kusů v zásobě.
V iDokladu si můžete vyzkoušet fakturaci zdarma na dva měsíce – fakturu tam vystavíte za pár minut a klidně v barvách své značky, s logem nebo QR kódem. Pokud máte do pěti stálých klientů, nic neplatíte ani potom. Jestliže se vám podnikání rozjede, jednoduše přejdete na vyšší tarif.
Autor článku
Tento obsah je reklamním sdělením, které zadala třetí strana. V případě zájmu o spolupráci nebo publikaci PR článku na webu Inteligentnisvet.cz nás kontaktujte na e-mailu redakce@inteligentnisvet.cz.