Grafické a digitální úpravy mediálních souborů, kterých lze dosáhnout za použití nejnovějších technologií včetně umělé inteligence, dokáží svou opravdovostí často vyrazit dech. Ve filmech omlazují, ba dokonce oživují herce, anebo dokáží reprodukovat lidský hlas. Avšak stejně silné pocity v člověku vyvolá i pohled na způsoby, jakými se dají tyto technologie zneužít. V plném rozsahu se tím zabývá nejnovější reklamní kampaň.
Nikdy nevíte, kdo vás sleduje
Německá telekomunikační společnost Deutsche Telekom si dává za cíl tuto odvrácenou stranu technologií ukázat ve velmi podařené reklamě. Kampaň míří především na rodiče malých dětí a představuje některé důsledky sdílení jejich soukromých fotografií na sociálních sítích.
Podle reklamy sdílí rodiče údajně v 75 % případů vzpomínky, na kterých jsou i jejich potomci. Zároveň 8 z 10 rodičů jsou na sítích sledováni někým, koho v životě nepotkali. Citlivé fotky a videa se tak snadno mohou dostat k lidem, kterým by své dítě nikdy ukázat nechtěli.
Tvůrci reklamy na tento problém poukazují důmyslným způsobem. Ve videu vidíme rodiče devítileté Elly, kteří jdou do kina na film. Před promítáním k nim promluví digitální verze jejich dcery, vytvořené pomocí AI s úpravou věku i hlasu. Ella rodiče varuje před tím, že sdílené fotografie či videa může kdokoli zneužít ke krádeži identity, šikaně ve škole, nebo dětské pornografii.
To vše rodiče vidí v kině plném právě cizích lidí, kterým by Ellu nejspíš jen tak neukázali. Server Aktuálně.cz navíc odkazuje na vědeckou studii věnující se tomuto tématu. Ze závěrů práce vyplývá, že v České republice bychom naměřili podobná data, jaká jsou uvedená videu. Reklama zkrátka velmi trefně upozorňuje na to, že si máme dávat velký pozor, co na internetu sdílíme a především s kým.