Proč letecké společnosti přecházejí na Starlink?

Daniel Smetana
Starlink
Starlink

V poslední době se objevují informace o rostoucím vlivu společnosti Starlink na trh letecké Wi-Fi. Nedávno se totiž přidaly i aerolinky Air France a United Airlines a přešly na tento vysokorychlostní satelitní internet. Aerolinky přitom nabízejí Wi-Fi zdarma pro členy svých věrnostních programů, což je silný trend v posledních letech. Zdarma nabízejí Wi-Fi také aerolinky jako Delta, Hawaiian Airlines či Qatar Airways.

Starlink začíná ovládat internet v letadlech

Starlink se svými více než 6 000 satelity propojenými laserovou technologií poskytuje rychlost internetu 200–350 Mbps, čímž dalece překonává konkurenty na geostacionárních oběžných drahách, kteří většinou dosahují pouze 20 Mbps. Tato vyšší rychlost a dostupnost přiměla mnoho aerolinek k uzavření exkluzivních smluv se Starlinkem.

Například Hawaiian Airlines dlouho neměly žádné Wi-Fi připojení, neboť jejich trasy přes Tichý oceán nebyly schopny pokrýt běžné satelitní technologie. Starlink však tento problém dokázal vyřešit, což vedlo k exkluzivnímu partnerství.

Významná část trhu leteckého připojení tak přešla ke společnosti Starlink, jak uvádí server Payload. To přináší výzvy pro tradiční poskytovatele internetu v letadlech, jako je Viasat, Anuva a Panasonic Avionics. Viasat se například od spuštění Starlinku potýká s poklesem akcií o téměř 90 %. Společnosti se brání akvizicemi a expanzí do nových segmentů, jak ukázala nedávná akvizice Satcom Direct společností Gogo.

Starlink
Starlink

Čtěte také: Konkurence pro Neuralink? Miliardáři investují do nadějného startupu


Velká investice do komfortu pro cestující

Samotný přechod na vysokorychlostní Starlink satelitní připojení představuje pro aerolinky nejen technologickou, ale i finanční výzvu. Cena instalace jedné Starlink antény se pohybuje kolem 150 000 dolarů (cca 3,5 milionu Kč) na jedno letadlo. Tato částka se může promítnout do cen letenek, neboť aerolinky musí připočíst také provozní náklady kolem 25 000 dolarů měsíčně. Navíc Starlink připojení často vyžaduje aktualizaci celé infrastruktury, což zvyšuje náklady na údržbu letadel.

Na druhé straně tyto investice otevírají možnosti pro vyšší spokojenost zákazníků a umožňují leteckým společnostem konkurovat v oblasti komfortu. Zdarma poskytovaná Wi-Fi se stává stále větším lákadlem pro cestující, kteří oceňují možnost rychlého připojení během letu, a aerolinky tak získávají konkurenční výhodu. Zatímco ostatní poskytovatelé, jako je Viasat, investují do nových řešení, aby udrželi krok, Starlink plánuje další rozšíření své sítě a usiluje o dominanci nejen na komerčních letech, ale i v sektoru business aviation.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Daniel Smetana - Redaktor

Biolog, biohacker a sportovec, ale první opravdový koníček spočíval v hrabání se ve stařičkém Windows Mobile. Od té doby moderní mobilní technologie a inovace doprovází můj život. Nyní jsou mým hlavním zájmem nové trendy ohledně wearables a zdraví.


Komentáře


Nejnovější články