Rizikové podmořské práce možná již nebudou muset vykonávat lidé
Ve vývoji je robot, který poslouží právě tomuto účelu
Co vlastně dovede?
Belgičtí inženýři dokončují vývoj komerčního podvodního robota, jenž by v budoucnu mohl nahradit profesionální potápěče. Jmenuje se uOne a je vybaven nejmodernějšími technologiemi pro průzkum a analýzu pod hladinou.
Podvodní robot pro každý úkol
uOne je dílem inženýrů z belgické technologické společnosti uWare Robotics, jež se zaměřuje na vývoj komerčních a průmyslových robotů. Od ostatních potápivých kousků se však zásadně liší hned v několika ohledech.
Podvodní roboti se totiž běžně dělí do dvou kategorií. Do ROV spadají všichni, kteří jsou v reálném čase řízeni pilotem na povrchu. Jsou velmi obratné a snadno ovladatelné, avšak v rozsáhlejších akcích jim často brání dosah, či řídící kabel. Druhou kategorií je AUV, k níž patří roboti s přesně zadaným programem, který zcela autonomně plní. Na rozdíl od prvního typu však běžně nejsou konstruovány k statickému pozorování.
uWare ve snaze vyhnout se všem možným problémům proto navrhla uOne. Ten disponuje samostatnou řídící jednotkou a možností plnění přeprogramovaných úkolů, jeho konstrukce mu ovšem zároveň umožňuje provádět průzkum v libovolné hloubce, rychlosti a úrovni dynamiky. To vše samozřejmě bez nutnosti využití kabelu, či jiného fyzického spojení s povrchem.
Dle uWare je jejich robot navržen pro některé náročnější, či rizikovější úkoly, jako je inspekce podvodních staveb (ropné plošiny, podmořské kabely a potrubí), nebo mapování a průzkum mořského dna. Díky svým vyspělým senzorům by tak v budoucnu mohl skvěle posloužit, jak pro účely výzkumu, tak i jako záchranářská pomůcka.
Co se parametrů týče, uOne na výšku a šířku měří 40 cm, na délku pak 50 cm a váží úctyhodných 15 kilogramů (může nést dalších 5). Maximální rychlost, kterou dovede vyvinout, je zhruba 5,5 km/hod, přičemž na jedno nabití vydrží dvě hodiny.
Nesmíme ovšem opomenout ani jeho vysoce odolnou litou schránkou, díky níž může operovat v hloubce až 75 metrů. uWare ovšem uvádí, že se na vylepšení jeho konstrukce stále pracuje a v budoucnu by tak mohl být schopen dosahovat hloubky větší než 100 metrů.