Americká aerokosmická společnost SpaceX o víkendu provedla plánovaný statický a protipožární test nového Super Heavy boosteru na startovací rampě v jižním Texasu. Zážeh 33 motorů Raptor se ukázal být velkou podívanou, informujeArs Technica. V týmu převládala vesměs pozitivní nálada, přesto byl realizační výstup přinejmenším rozporuplný.
Zážeh Starship Super Heavy
Nejprve pozitiva. Booster s pořadovým číslem 9 byl po zatěžkávací zkoušce v excelentní kondici, což je velmi dobrý signál pro „jízdu naostro“. SpaceX potvrdila, že svůj díl na tom mají nově upravené vodní systémy.
Na druhou stranu, samotný test neproběhl v původně avizované délce 5 sekund. Ručička časomíry se zastavila na hodnotě 2,74, z čehož se dá usuzovat na možný zádrhel v rámci spolehlivosti.
To je údajně věc, která Muskův podnik trápí dlouhodobě a mluví se o tom, že by to měla vyřešit nová motorizace Raptor 3. Přesto je jasné, že i tak dokázali experti opět nasbírat užitečné množství dat, jež je mimochodem rovněž nezbytné jako součást licenčního procesu v gesci Federálního úřadu pro letectví.
Dalším problémem, který je ještě třeba vyřešit, je systém ukončení letu rakety. Ten by byl použit ke zničení zařízení v případě, že by se během letu odchýlila z kurzu. Na základě minulého letu je totiž zjevné, že SpaceX hodlá výrazně zredukovat reakční čas. Mezi spuštěním příkazu a samotnou destrukcí uplynulo dlouhých 40 vteřin.
„S dosavadním průběhem testů jsme vesměs spokojeni. Aktuálně je největším problémem nucená rekvalifikace systému ukončení letu,“ sdělil Musk do médií. Ani on, ani Federální úřad ale situaci detailně nekomentovali.