Telefony vás tajně poslouchají. Do nejnovější aféry jsou zapojeny i známé firmy

Dominick Tomanec
  • Obří mediální společnost čelí nepříjemnému odhalení
  • Dle uniklých rozhovorů totiž stojí za utajeným špehováním uživatelů
  • Jak k tomu vlastně došlo?
Jsou naše data v bezpečí?
Jsou naše data v bezpečí?

Mediální a zpravodajská společnost Cox Media Group (CMG) čelí závažnému obvinění, kvůli údajnému odposlouchávání uživatelů chytrých zařízení, prostřednictvím umělé inteligence. Dokládá to nedávný únik propagačních materiálů, určených pro vybrané potenciální inzerenty z řad velkých internetových korporací. Znamená to, že jsme doposud byli tajně špehováni?

Umělá inteligence na scéně

Tak jako je tomu v případě vědy a technologie, se obor marketingu a propagace posouvá neustále kupředu. Zaujmout možné zákazníky je pochopitelně těžší než kdy dřív a mnohé společnosti se proto nebojí investování nemalých částek do nových a často experimentálních postupů. Nezřídka kdy se tak kupříkladu můžeme setkat s využitím technologie umělé inteligence, jež má potenciál nabídnout svěží přístup na jinak poměrně konzervativním trhu a to za razantně sníženou cenu. Její dostupnost a univerzálnost může bohužel zrovna tak vést i k mnohým nekalým a kontroverzním praktikám, jichž si zvláště v posledních letech můžeme všímat čím dál častěji.

Příkladem za všechny může být známá mediální společnost Cox Media Group, jež momentálně čelí obvinění z rozsáhlého špehování uživatelů chytrých zařízení, za účelem plně personalizovaných reklam. To je potvrzeno nedávno uniklými a zveřejněnými propagačními materiály, v rámci nichž měla být možným inzerentům nabízena specializovaná reklamní platforma Active Listening, která měla skrze funkce umělé inteligence sloužit k odposlouchávání a následnému zpracovávání a ukládání dat z výstupu mikrofonu. To vše však zcela bez vědomí konkrétního uživatele.

Z balíčku CMG bylo dále zjištěno, že se ona reklamní personalizace nemá týkat pouze nahraných hovorů, ale i behaviorálních dat jako jsou interakce s webovými stránkami, reklamami na konkrétní produkty, či dokonce samotnými sociálními sítěmi.

Společnost CMG využila umělé inteligence k provozu inkriminované služby
Společnost CMG využila umělé inteligence k provozu inkriminované služby

Čtěte také: Do Gmailu nastoupila umělá inteligence. Psaní e-mailů už nebude jako dřív


Spolupráce se světovými značkami

Na vážnosti onomu zjištění o odposlouchávání a špehování dodává také fakt, že dle k materiálům přiložené prezentace patří ke klientům společnosti CMG i mnozí velcí hráči jako Google, Facebook (Meta) či Amazon. Každý z nich se však po uveřejnění odvolal na možné důvody spojení s touto kontroverzní službou, přičemž Google ji přímo odstranil ze svého partnerského programu.

Meta kupříkladu vede rozsáhlé přezkoumávání toho, zda CMG spolu se svým reklamním programem neporušila některé z vlastních podmínek poskytování služeb, přičemž její tiskový mluvčí rázně promluvil o přístupu společnosti k podobnému jednání. „Meta nepoužívá mikrofony vašich telefonů k reklamním účelům a o našem partnerství již léta otevřeně informuje. Nyní kontaktujeme CMG, za účelem vyjasnění a potvrzení, že jejich program není založen na našich datech.“ Mluvčí Amazonu se naopak vyjádřil v tom smyslu, že společnost nikdy s CMG a jejím programem nespolupracovala a ani nemá v plánu tak v blízké době učinit.


Autor článku

Dominick Tomanec - Redaktor

Věnuji se tématům kolem vědy a technologií. Fascinují mě neustále nové objevy jak na naší planetě, tak v celém vesmíru.


Komentáře


Nejnovější články