Tesla vs. ochrana soukromí. Budete šokování, co všechno o vás automobilka ví

Adam Pos
  • Automobilky sbírají ve velkém osobní data
  • Vaše auto toho o vás může vědět víc, než si myslíte
  • Ochrana soukromí zde prakticky neexistuje
Android Auto
Android Auto

Organizace Mozilla se pokusila prověřit úroveň soukromí v moderních autech. Celkem se zaměřili na 25 světových značek a jejich zjištění jsou naprosto šokující. Před svým autem žádná data neuchráníte. Jaké jsou další závěry, ke kterým došli?

Počítače řídí auto více než my

Moderní technologie najdeme dnes už téměř všude. Jinak tomu není ani u automobilového průmyslu. Jedním ze současných trendů v této oblasti je snaha o digitalizaci automobilů a zapojování počítačů. Chytré auto už zkrátka dnes vůbec není výjimkou. Nabízí se tak důležitou, ale na první pohled skrytá otázka, jestli o nás automobily také nesbírají nějaká data jako jiné chytré doplňky.

Odpověď zní ano. To by samo o sobě nevadilo, kdyby průzkum organizace Mozilla neodhalil, co vše automobilky sbírají a jak s daty nakládají. Získávají je především skrz naši interakci s vozem (co pouštíme, na co saháme, kdy otevíráme dveře a podobné detaily), dále pak z různých senzorů, kamer, mikrofonů a také z navigace. V neposlední řadě také ve chvíli, kdy si spojíme telefon s palubním počítačem.

Auto sbírá citlivé informace odkudkoli to jde
Auto sbírá citlivé informace odkudkoli to jde

Čtěte také: Kašle Musk na bezpečnost? Tesla pod palbou kvůli “Elon Mode”


Nejhorší zásady ochrany soukromí

Většina z prodejců pak tato data může přeprodávat a nejspíš to i dělá. Ovšem mnohem horším zjištěním může být fakt, že majitelé aut nemají skoro žádnou kontrolu nad tím, co se s informacemi děje. V žebříčku nejhorších aut z hlediska soukromí pak vede jednoznačně Tesla a za ní poté Nissan, Hyundai, Cadillac a spodní pětku uzavírá značka GMC.

U Nissanu bychom se ještě mohli pozdržet, protože jejich zásady ochrany soukromí jsou vcelku přesnou ukázkou toho, o čem je zde řeč. V dokumentu se totiž v kolonce „druhy sbíraných dat“ lze dočíst, že automobilku zajímá naše rasa, náboženské vyznání, zdravotní a genetická data, sexuální orientace a také sexuální aktivita, dále i přesná lokace anebo původ. Tím však výčet zdaleka nekončí.

Automobilka Tesla, ilustrační | foto: Unsplash
Automobilka Tesla, ilustrační | foto: Unsplash

Čtěte také: Tesla našla viníky, kteří ji způsobili značné škody. Kdo stojí za obřím únikem dat?


Lze vůbec něco dělat?

Kromě zmíněných značek najdeme v seznamu i přední výrobce jako Mercedes, Audi, Ford, Toyotu či Volkswagen. V článku nám autoři doporučují i pár rad, jak sběru dat zabránit, jako například nepoužívat aplikace v infotainmentu, nepropojovat si telefon s aplikacemi v autě, nesdílet informace s třetími stranami nebo zakázat záznam polohy.

Tento krok však pravděpodobně ovlivní některé další funkce, které mohou být pro provoz auta důležité, takže automobilky nás svým způsobem drží v šachu. Vzhledem k tomu, že se jedná o nejrozšířenější značky na trhu, těmto neférovým praktikám se jen tak nevyhneme. Jediné co prozatím můžeme, je přenést se přes skutečnost, že v autě doopravdy žádné soukromí nejspíš nemáme a nikdy jsme neměli.


Autor článku

Adam Pos - Redaktor

Bývalý redaktor webu Inteligentnisvet.cz.


Komentáře


Nejnovější články