Takovou dělovou ránu čekal asi málokdo. Meta Marka Zuckerberga, jinak mateřská společnost takových globálních značek jako je Instagram, WhatsApp a samozřejmě Facebook, před pár dny představila zbrusu novou sociální síť Threads.
Musk převzal Twitter
Nejenom papírově, ale i prakticky plní veškeré předpoklady stát se úhlavním konkurentem Twitteru. Tato ještě donedávna celosvětově oblíbená platforma dostala po převzetí Elonem Muskem pořádně zabrat. A že to bylo nad poměry turbulentní období snad není potřeba dodávat.
V jistém slova smyslu se v plné nahotě ukázala Muskova nedostatečná manažerská erudice (on byl vždy spíše technolog, který řízení podniku vnímá spíše jako nutné zlo – pozn. redakce). Co není rentabilní, jako by nebylo, lidé utíkali, masově se propouštělo a došlo k razantní konsolidaci stávající pracovní síly.
Kritici tehdy poukazovali na to, že Musk zavedl do praxe stejná opatření jako kdykoliv předtím; to jest výhružky, strašení bankrotem, důraz na šílené pracovní nasazení, vražedné tempo a naprosté odevzdání se „vyššímu společnému cíli“. Znalí zkrátka ví, že tento neortodoxní styl řízení, je šéfovi Tesly vlastní a do jisté míry i velmi efektivní.
Optikou morálky je to však jiná kávička a bohužel to ukazuje na Muskovy sociální limity, jež jsou výrazně užší, než by se slušelo. Nicméně, svojí autoritářskou náturou si zadělal díky působení na Twitteru na malér. Od sociální sítě odvrátili tvář někteří silní hráči i inzerenti. A kdy vás začne ve firmě něco pořádně bolet? Přece když najednou začnou chybět peníze.
Je libo „další Twitter“?
Následující zklidnění situace připomínalo sice návrat k normálu, ale přesto pachuť hořkosti zůstala. Jednak proto, protože se ukázalo, že Twitter je jen další velký podnik, který má uživatele tak nějak na háku, jednak proto, že zabezpečení sítě bylo z pohledu klíčové infrastruktury takřka tragické.
Tyto a pár dalších aspektů zavdaly k tomu, že najednou vznikl na trhu prostor pro konkurenci; ať už tu stávající viz např. Dorseyho Bluesky (Jack Dorsey je bývalý CEO a zakladatel Twitteru – pozn. redakce) nebo úplně novou. Zkrátka a dobře, Mark Zuckerberg se svojí Metou maximálně využil skvělého timingu. Odměnou mu budiž více než 100 milionů uživatelů za pouhých pět dní od oficiálního spuštění.
A pak věřte Facebooku!
Jen pro ilustraci, je to přibližně třetina celé aktivní uživatelské základny Twitteru. Takže to tempo nárůstu nových zájemců je doslova raketové. Potíž je v tom, že – a) Threads v EU z důvodů legislativních překážek zatím oficiální cestou nelze nainstalovat, b) v dílčích atributech oproti Twitteru nenabízí takový komfort.
Abych to nějak konkretizoval, hodně záleží na tom, kolik uživatelů bude novou sociální síť vnímat jako plnohodnotnou náhradu a skutečně používat.
Právě ta až okatá shoda v základních prvcích a layoutu může být ve výsledku kontraproduktivní. To nic nemění na tom, že momentálně má Threads neskutečně dobře našlápnuto.
Aby však Muskův Twitter padl, musel by Zuckerberg předvést mnohem větší invenci. Vtip je totiž v tom, že Threads reprezentuje spíše vymezení se vůči, nežli svébytnou a unikátní aplikaci, což může být problém.
Dalším hlediskem je také důvěryhodnost. Ač to vypadá, že na Twitteru pravá ruka neví, co dělá levá, Meta potažmo Facebook je ještě o chlup jiná liga. Těch kauz ohledně úniku citlivých dat, zneužívání postavení na trhu atd. je opravdu požehnaně. Jestli to může hrát v rozhodování uživatelů důležitou roli? Toť otázka.