Američané mají nový nadzvukový letoun. Má vyřešit podstatný problém

Daniel Smetana
  • NASA a společnost Lockheed Martin představily nový nadzvukový letoun
  • Letoun X-59 QueSST má být prvním krokem k navrácení nadzvukového cestování
  • Má futuristický aerodynamický tvar, který má zabránit supersonickému třesku
 X-59 QueSST
X-59 QueSST

V USA chtějí vrátit na oblohu nadzvuková letadla. První experimentální exemplář v podobě nadzvukového letounu X-59 QueSST byl v pátek poprvé představen veřejnosti. Na jeho vývoji a výrobě spolupracoval Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) se společností Lockheed Martin. Má se jednat o začátek nové éry v letectví, která ovlivní i komerční lety.

Nadzvukový letoun X-59 QueSST si chce podmanit nebe

Podle vyjádření z NASA se povedlo ve spolupráci se soukromou americkou firmou Lockheed Martin posunout velmi ambiciózní plány během pár let k realitě v podobě letounu X-59. Má se jednat o první krok k opětovnému zavedení komerčních nadzvukových letů.

A v čem je tento první prototyp důležitý? Jeho hlavním úkolem je přesvědčit americké regulační úřady zrušit zákaz komerčních nadzvukových letů. Ty jsou zakázány kvůli tzv. sonickému třesku. Ten vzniká během letu nadzvukových letadel a nepříjemných způsobem působí na lidi na zemi.

X-59 QueSST
X-59 QueSST

Čtěte také: Třetí let se Starship na oběžnou dráhu má termín. Stihne se únor 2024?


Vyřešení problému se supersonickým třeskem

Tento nový letoun má speciální aerodynamický tvar, který by měl tento problém odbourat. Během letošního roku proběhne řada testů, jak lidé vnímají zvuk letadla na zemi. Sesbíraná data budou poskytnuta americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA) pro posouzení.

V minulosti již byla provozována nadzvuková letadla. První byl sovětský letoun Tu-144, který vzlétl již v roce 1968. Mnohem známější je letoun Concorde, který se stal ikonou pro nadzvukové cestování. Ten dosahoval cestovní rychlosti 2 173 kilometrů za hodinu a trasu mezi Evropou a USA zvládl za tři hodiny. Provoz tohoto letounu byl ukončen v roce 2003.


Komentáře


Nejnovější články