Děti potřebují ve škole motivovat, pomoci mohou herní prvky

sponzorovaný obsah
  • Informační systém Edookit přichází s inovativním hodnocením školou povinných dětí
  • Systém vyhodnocuje veškeré zlepšení – opravenou známku, delší dobu bez poznámky atp.
  • Zavádění herních prvků je skvělým doplňkovým nástrojem
Děti potřebují ve škole motivovat, pomoci mohou herní prvky
Děti potřebují ve škole motivovat, pomoci mohou herní prvky

Někdy může i zdánlivá drobnost napomoci k dobrému pocitu, ze kterého pak mohou vyplynout lepší výsledky a vyšší výkon. V životě, v práci i ve škole. Právě tato úvaha stojí za zcela novou možností speciálního hodnocení školou povinných dětí, se kterým přišel školní informační systém Edookit. Inspirací se staly počítačové hry. Školy dostaly možnost ocenit nejen znalosti a studijní výsledky, ale i snahu. Cíl je jasný: pozitivně motivovat žáky ke studiu.

První signály o tom, že tradiční známky nedostatečně vykreslují, jak si žák ve výuce skutečně vede, přišly od učitelů. Začali jsme s proto vyhodnocovat data, která v našem systému Edookit máme a všimli jsme si, že v hodnoceních převládají spíše negativa, přičemž mnohá zlepšení zůstávají bez odezvy. Přemýšleli jsme, jak to změnit a napadlo nás, že bychom mohli využít toho, co děti dobře znají z počítačových her – systém bonusových odznaků, mincí, bodů, a podobně,“ popisuje výkonný ředitel Edookitu Roman Vejražka.

Jak co nejlépe motivovat děti?
Jak co nejlépe motivovat děti?

Body i za snahu

Sami učitelé podle Vejražky vnímají, že by hodnocení žáků mělo být zábavnější a modernější. Vývojáři pak ve spolupráci s odborníky vymýšleli, jak takový systém nastavit. Výsledkem je výhradně pozitivní systém hodnocení, který zohledňuje veškeré zlepšení: opravenou známku, delší dobu bez poznámky, větší aktivitu v hodině. Za každé takové zlepšení student získá určitý počet virtuálních XP pointů („bodů zkušeností“), které se mu objeví při přihlášení do školního systému. „Je to způsob komunikace, na kterou jsou děti zvyklé a rozumí mu. Máme na to velmi pozitivní reakce,“ říká Vejražka.

Zavádění herních prvků do výuky i do běžného života se odborně říká gamifikace. Již řadu let se herní prvky využívají hlavně v byznysu pro zvýšení efektivity zaměstnanců.  V oblasti výuky se první vlaštovky začaly objevovat na sklonku 20. století. Existují proto už i první vědecké studie, které se zabývají dopadem gamifikace právě na oblast výuky a vzdělávání.

Existují dokonce celé specializované výzkumné týmy, které se zaobírají jen tímto problémem,“ popisuje psycholog Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie v Bratislavě Michal Božík. Podle něj je zavádění herních prvků skvělým doplňkovým nástrojem, který dává učiteli více možností, jak žáky zaujmout a udělat pro ně vzdělávání přitažlivější. Nejčastěji jsou tyto prvky využívány v online výuce, ale pomalu začínají pronikat i do běžné prezenční výuky.

Děti dostávají body i za snahu
Děti dostávají body i za snahu

Soutěž jako ve videohře

Gamifikace využívají např. fit aplikace, ve kterých lidé porovnávají své spálené kalorie s ostatními uživateli a dostávají virtuální odměny za plnění denních, týdenních či měsíčních cílů. Na podobném principu fungují třeba i vědomostní aplikace, které na základě výkonu uživatelů sestavují nejrůznější žebříčky a zaznamenávají (a ohodnocují) pokrok. Videohrám je pak takový systém vlastní. „Vycházeli jsme z toho, co úspěšně funguje jinde: lidé se rádi srovnávají a u dětí to není jiné, dokonce je u nich tato potřeba možná ještě silnější,“ říká Roman Vejražka.

Jestliže budeme chtít motivaci stimulovat opravdu dlouhodobě, je dobré jít více do hloubky a přidat další techniky, které stimulují i vnitřní motivaci. Například hraní rolí, které děti baví a pozitivní efekty gamifikace jsou pak výraznější,“ dodává psycholog Michal Božík.

Edookit proto pracuje na přidání dalších prvků, které by měly vést k tomu, aby učení bylo pro děti zábava. Jedním z příkladů je propojení školního systému s akreditovanými online vzdělávacími kurzy Red Monster, které jsou určeny pro podporu výuky učiva žáků základních a studentů středních škol.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

sponzorovaný obsah - Redakce

Máte zájem o publikování PR článku na webu Inteligentnisvet.cz? Ozvěte se nám!


Komentáře


Nejnovější články