Evropská komise vyžaduje bezpečnější a přívětivější online prostředí
Provozovatelé budou muset změnit některé algoritmy
Evropská komise odsouhlasila nové nařízení, které se dotkne 19 velkých internetových platforem, mezi nimiž figuruje Google, Microsoft nebo Apple. Týkat se budou především bezpečnosti uživatelů a ochrany jejich osobních dat. Co dalšího pravidla společnostem ukládají?
Nová pravidla pro internetové firmy
Akt o digitálních službách, jak se soubor pravidel nazývá, vešel v platnost v úterý 25. dubna a dotkne se všech online platforem, které měsíčně navštíví alespoň 45 milionů uživatelů. Provozovatelé platforem nyní mají 4 měsíce na to, aby se podle nových pravidel začali řídit.
Pravidla zahrnují mimo jiné požadavek, aby cílené reklamy nebyly zobrazovány na základě citlivých dat jako sexuální orientace, etnický původ nebo politické názory. Vyžaduje se ochrana menšin, větší transparentnost a odpovědnost. Je také zakázáno cílit reklamu na děti.
V dokumentu dostupném na webu Evropské komise jsou vyjmenované všechny firmy, pro které povinnost řídit se pravidly platí. Najdeme tu většinu služeb od Googlu, vyhledávač Bing, Apple AppStore, sociální sítě od Mety, také Snapchat, TikTok, LinkedIn, servery jako Booking.com, Pinterest nebo Wikipedii a dokonce i internetové obchody Zalando, Amazon Store a AliExpress.
Zmíněné firmy budou mít také za úkol analyzovat různá rizika spojená s ilegálním obsahem, dezinformacemi, násilím nebo psychickým zdravím a sbírat o nich data, která budou pak dostupná výzkumníkům. Bude zajímavé sledovat, do jaké míry se změny projeví či jak si s nimi poradí například takový TikTok.