Nadšenec vytvořil vlastního robotického hráče stolního fotbalu
Má disponovat vysokou přesností a bleskurychlou reakční dobou
Co o něm víme?
Fanoušek do technologií a robotiky, známý pod jménem Xander Naumenko, navrhl a zkonstruoval doposud nejvýkonnějšího robotického spoluhráče pro klasický stolní fotbal. Na rozdíl od ostatních známých konceptů totiž pouze nebrání a neodráží letící míčky, ale také útočí a vytváří strategie v reálném čase. K tomu mu slouží jeho supervýkonné pohybové součástky a schopnost monitorování celého hracího pole. Je tedy možné jej porazit?
Robotický spoluhráč s ambicemi
Nejeden nadšenec do robotiky a umělé inteligence se již jistě pozastavil nad myšlenkou možného využití technologií pro stavbu vlastního automatizovaného spoluhráče. V průběhu let jsme tak mohli být svědky všemožných konceptů, sloužících pro hraní rozličných her a videoher, jako například piškvorky, ping-pong, poker, či známé Piano Tiles. Zdá se tak, že jsou možnosti inovace a neustálého zdokonalování na tomto poli, takřka neomezené. Svědčit o tom může třeba nově dokončený projekt výkonného automatizovaného hráče stolního fotbalu.
Ten má na svědomí technologický nadšenec a amatérský inženýr Xander Naumenko, jenž se na svém YouTube kanále proslavil právě díky pravidelným záznamům o tomto projektu. Jeho cíl byl pak již od samého počátku velmi ambiciózní, jelikož hodlal postavit vlastního robotického hráče, který nebude pouze reagovat, ale také zcela intuitivně vytvářet vlastní strategické postupy.
Po dlouhých měsících práce lze ovšem s klidem říct, že Naumenko svou práci odvedl na výbornou. Svépomocí totiž navrhl a postavil snad nejvýkonnější automatizovanou jednotku svého druhu, jež je schopna bleskurychlých reakcí a analyzování probíhající hry v reálném čase.
K dosažení těchto výsledků však bylo nezbytně nutné provést značné změny oproti jiným konceptům tohoto typu. Jednotlivé tyče s plastovými hráči tak nebyly vybaveny klasickými krokovými motorky, nýbrž výkonnými servomotory a Teknic servy ClearPath-SC, s přímou komunikací s řídícím počítačem. Ovládání a posuny do všech směrů jsou tak velmi intuitivní, svižné a jen těžko obehratelné.
Další Naumenkovou novinkou je totiž využití 3D analýzy hracího pole prostřednictvím systému Qualisys 3D. Ten je schopen provádět detailní monitorování pohybu míče po hracím poli a zároveň protihráčova rozestavění. Získaná data pak využívá k rychlé analýze, tvorbě útočných strategií a kalkulacím ideální střely na bránu. Automatizovaný systém byl tak nakonec schopen porazit nejen samotného tvůrce, ale i jeho mladšího bratra a kamarády, přičemž se na rozdíl od nich, nejspíše příliš nezapotil.