Proč Google už dávno nemá vlastní ChatGPT? Získali jsme překvapivou odpověď

Tomáš Richter
  • ChatGPT se setkal s obrovskou odezvou
  • Umělá inteligence pobláznila úplně všechny
  • Může tento fenomén zničit Google?
Vyhledávání Google
Vyhledávání Google

Google má vcelku vážný problém. A možná je do jisté míry palčivější, než si je americký gigant ochoten připustit. V současném světě, kde využívání jazykových modelů postavených na neuronových sítích spolu se strojovým učením nabývá na významu, není místo pro dinosaury. Tím spíše, že Google stále přešlapuje na místě.

Nástup umělé inteligence

Jak jste sami určitě zaregistrovali, umělá inteligence dobývá svět. Ač se to nezdá, tento fenomén pomalu začíná zasahovat i do nejrůznějších sfér lidských činností. Pakliže tápete, v mžiku vám to bude jasné. Vezměte si jen nejnovější trend spočívající ve využívání chatbotů. Tohoto „asistenta“ má například k dispozici stále více bank.

Jejich funkce je primárně informativní, jsou nastaveni tak, aby reagovali na nejfrekventovanější otázky a odlehčili tak operátorům, kteří se pak můžou věnovat specifickým zákaznickým požadavkům. Zatímco v tomto kontextu se bavíme – řekněme – o nástrojích nižší úrovně, co takový ChatGPT?

Umělá inteligence
Umělá inteligence

Čtěte také: Populární ChatGPT obětí hackerů. Podvodnými praktikami šíří malware


Fenomén AI jménem ChatGPT

Momentálně nejzářivější kometa na poli AI se neustále zdokonaluje díky prolínání výše zmíněné umělé inteligence a strojového učení. Úchvatné na tomto počinu je zejména to, jak ChatGPT reaguje a co všechno je schopen hravě obsáhnout.

Tematicky je totiž neuvěřitelně komplexní. To je dáno zvláště tím, že tento chatbot je založený na dialogu, chápání a dorozumívání se, s čímž mu více než vydatně pomáhá i vlastní datový podklad reprezentovaný ohromný balík informací získaný z internetu, který je zpracováván pomocí metody Reinforcement Learning with Human Feedback (RLHF).

Ale zpátky ke Googlu. Ve světle ChatGPT se začaly šířit čím dále hlasitější názory, že tento brand se může již brzy otřásat v samotných základech. Proč? Protože prý na aktuální možnosti AI není schopen pružně reagovat. Jeho vyhledávání je sice vesměs efektivní, ale nedosahuje takové úrovně jako aktuální výdobytky nejpokročilejších technologií.

Microsoft AI
Microsoft AI

Google nechce utrácet

Podle informací, jež má k dispozici CNBC, je situace v Google do jisté míry napjatá. Vedení si sice nějaký tlak nepřipouští, přesto není vše zalité sluncem. Server avizuje, že jak Sundar Pichai, CEO mateřské společnosti Alphabet, tak Jean Dean, šéf AI sekce v Googlu, téma vzestupu ChatGPT opakovaně analyzovali.

Na nedávném meetingu se zaměstnanci padl trefný dotaz ve smyslu, jestli se má Google mít na pozoru. Pichai všechny ostatní ujistil, že jazykové modely Googlu jsou stejně schopné jako ty, na nichž je postaven ChatGPT. Důvod, proč se firma drží více při zemi, spočívá v tom, že on na rozdíl od menších startupů se musí už kvůli klientům držet více při zemi.

Existuje však ještě jedno poměrně zásadní hledisko, a tím jsou náklady, míní Reuters. Zpravodajská agentura s odvoláním na expertízu společnosti Morgan Stanley uvádí, že v loňském roce Google zpracoval přes 3 biliony dotazů, z nichž každý firmu stál zhruba pětinu amerického centu; přitom potenciální zisk je závratný.

A protože s nasazením umělé inteligence by došlo k citelnému navýšení výdajů, nejspíš je právě toto ten klíčový prvek, díky němuž se podnik momentálně nachází v patové situaci.


Autor článku

Tomáš Richter - Redaktor

Bývalý redaktor webu Inteligentnisvet.cz.


Komentáře


Nejnovější články