Už přes 6 milionů Čechů využívá umělou inteligenci, hlavně mladší generace

Češi si stále více zvykají na umělou inteligenci. Podle nové studie ji využívá 60 % lidí, hlavně mladí. AI pomáhá s prací i každodenními úkoly.
Češi přichází na chuť umělé inteligenci
Umělá inteligence je něco, co stále více ovlivňuje naše každodenní životy. Už dávno nejde nástroj s potencionálem hýbat budoucností. AI je dnes plnohodnotným nástrojem, jenž je využíván pro práci, získávání informací nebo pro zábavu. Jak jsou ale na tom se zkušeností s AI Češi? Na to se podívala nová studie společnosti Deloitte.
Tato nová studie se zaměřila na to, jak často dnes uživatelé v Česku AI využívají a jak se zvedla popularita oproti rokům minulým. Zkušenost s AI má v Česku zhruba 60 % lidí, zatímco před dvěma lety bylo toto číslo na 23 %. Za tímto rychlý nárůstem může nejen rozvoj umělé inteligence, ale především její dostupnost. Nástroje jsou navíc často zdarma a k jejich využití nic nebrání.
Skokově narostli také denní uživatelé AI. Průzkum ukazuje, že funkce umělé inteligence využívá na denní bázi zhruba 40 % respondentů. Podle nich jim AI výrazně usnadňuje život a šetří čas. Technologie je mezi těmito tázanými vnímána jako osobní asistent, jenž jim dokáže poradit prakticky s čímkoliv.

Kdo je nejčastějším uživatelem a jaké modely AI vedou?
Nový výzkum dokonce poodhaluje, které věkové kategorie k AI tíží nejvíce. Výsledek je však poměrně očekávaný takzvaná digitální generace ve věku 18 až 24 let představuje 26 % uživatelů. Jen o procento za touto generací se objevuje skupina ve věku 25 až 34 let. S přibývajícím věkem samozřejmě číslo klesá. Výzkumná agentura ale uvádí, že popularita nástrojů neustále roste a AI si najde cestu i ke staršímu obecenstvu.
Vybraní respondenti byli v tomto výzkumu dotázáni i na to, jaké nástroje umělé inteligence využívají nejčastěji. Jasným lídrem je v této oblasti ChatGPT. Jazykový model společnosti OpenAI využívá zhruba 45 % tázaných. S obrovským odskokem se na druhém místě umístil MS Copilot s 5 %. Pouhé 4 % uživatelů pak primárně volí Gemini od Googlu.
Nejčastěji jsou poté schopnosti umělé inteligence využity ve spojení s pracovními úkoly, kdy k těmto úkonům AI využívá 31 % tázaných. Pro dotazy každodenního života je AI využita ve 20 % a ke zvědavosti v 16 %. Pro zábavu AI využívá zhruba 14 % respondentů.
AI má i své odpůrce
Ačkoliv popularita AI roste, stále se najde dost uživatelů, kteří nemají žádné zkušenosti. Zbylých 40 % z tázaných respondentů se zkušenosti s AI brání. Hlavním důvodem je především nevědomost toho, jak tyto programy fungují a považují je za příliš pokročilé. Uživatelé se také bojí toho, jaké negativní dopady by využívání umělé inteligence mohlo v budoucnu mít.
Autor článku

Tomáš se zajímá o technologie všeho druhu. Píše seriály o novinkách z Netflixu a dalších streamovacích služeb. Pracuje v elektrotechnice, ve volném čase rád cestuje a fandí fotbalu.
Tomáš se zajímá o technologie všeho druhu. Píše seriály o novinkách z Netflixu a dalších streamovacích služeb. Pracuje v elektrotechnice, ve volném čase rád cestuje a fandí fotbalu.