Technologické společnosti se musejí podřídit novému zákonu EU
Ten výrazně omezuje škodlivý obsah a personalizovanou reklamu
Při nedodržování hrozí firmám vysoké pokuty
Před několika dny vešel v platnost zákon Evropské unie o digitálních službách, který značně omezuje dosavadní fungování největších internetových platforem. Cílem je vytvořit bezpečnější online prostředí. Kterých společností se dotkne a co bude pro firmy znamenat nedodržení předpisů?
Změnu pocítí i korporáty
Zákon o digitálních službách (Digital Market Act) schválili úředníci Evropské unie minulý rok v červenci a velké technologické firmy dostaly rok na přípravu, aby požadavky nového zákona mohly splnit. 25.srpna jim čas vypršel a společnosti se od tohoto dne musí řídit podle předepsaných pravidel.
To mimo jiné zahrnuje zákaz personalizované reklamy založené na sexuální orientaci, náboženství, etnické příslušnosti či politickém přesvědčení. Dále omezení dezinformací, příspěvků s ilegálním obsahem. Požaduje se i transparentní přístup ohledně algoritmů a jejich používání.
Zákon nyní platí pouze po velké online platformy, což je pojem, který EU chápe jako jakoukoli platformu, jejíž měsíční návštěvnost přesáhne 45 milionů uživatelů. To zahrnuje prakticky veškeré služby od Googlu a Mety, dále například AppStore, Zalando, Bing a LinkedIn. Menších platforem se nařízení zatím netýkají, jak uvádíCNN.
V případě, že společnosti nebudou splňovat zásady popsané v zákonu, Evropská unie jim může udělit pokutu ve výši až 6% z jejich ročního obratu. Pro většinu firem by to znamenalo miliardové pokuty a kdyby i nadále podmínky nesplňovaly, EU je může na svém území zakázat.