Ekologie může být pro firmy novou cestou k úspěchu
Z různých výzkumů vyplývá, že se zákazníci začínají více zajímat o udržitelnost
Jaké jsou ty nejekologičtější firmy na světě?
Témata kolem ekologie, udržitelnosti a ochraně životního prostředí jsou čím dál tím silnější. Mnohé společnosti si to dobře uvědomují a snaží se tak přizpůsobit produkt či službu tak, aby to bylo pro zákazníka mnohem lákavější a dávalo to smysl mít vlastně více, než jen zboží, ale myslet přitom i na planetu.
Proč se společnosti zajímají o ekologii?
Společností, které se snaží fungovat ekologicky, je rok od roku více. Nemusí to být jenom nutně nové startupy, které dbají zvýšenou pozornost ochraně naší planety, ale jsou to i obří a dokonce ty největší společnosti, pro které je ekologie novou formou marketingu.
Pokud je totiž produkt ekologický, může oproti konkurenčnímu zboží či službě vyčnívat, a to je něco, co jako firma chcete. Na druhou stranu ekologická řešení mohou být finančně náročnější, což může vést ke ztrátě konkurenční výhody z krátkodobého hlediska, ale v dlouhodobém horizontu se jim to naopak může velmi vyplatit.
Redakce Inteligentnisvet.cz vybrala 5 firem, které patří mezi ty nejvíce ekologické společnosti na světě. Jejich přístup k produktům a službám je výrazně odlišný, než dnes bývá zvykem. Přitom ekologie neznamená jen to, že budete vyrábět něco s nižší uhlíkovou stopou nebo úplně vynecháte například fosilní paliva.
Toms
Firma Toms se proslavila nejen tím, že smýšlí ekologicky tím způsobem, že vyrábí boty a krabice od bot z recyklovaných a udržitelných materiálů. To už dnes dělá kdejaká společnost. Ale navíc pokud si kdokoliv u této firmy koupí nové boty, tak jeden pár bot věnuje komunitám v nouzi.
Patagonia
Výrobce oblečení Patagonia se snaží využívat kvalitní materiály, které jsou současně co nejmenší zátěží pro životní prostředí. To je unikátní přístup, který však velice funguje, protože zákazníci nechtějí obětovat kvalitu za ekologii, ale chtějí nejlépe obojí.
Firma je hlavně naprosto úpřímná a přiznává, že u některých produktů se při výrobě používá například fosilních paliv, protože by to zatím jinak nešlo, ale je na zákazníkovi, aby si vybral a hlavně aby věděl, jakým způsobem pomáhá lepší věci a planetě.
Velká část jejich surovin je recyklována nebo pěstována organicky, aby se snížila jejich ekologická stopa. Cílem společnosti Patagonia je být do roku 2025 zcela uhlíkově neutrální. A to není vše, firma věnuje 1 % svých tržeb na podporu ekologických organizací po celém světě, které se snaží o obnovu lesů, bourání přehrad a ochranu ohrožených druhů.
Velice známá firma Beyond Meat se snaží přesvědčit lidi, aby vyzkoušeli náhradu za maso, protože právě maso má ohromný vliv na životní prostředí a na změny klimatu, protože zatěžuje planetu. Společnost vyrábí alternativu k masu, která voní a chutná podobně jako maso.
Apple
Ekologické se snaží být i některé technologické společnosti. Například Apple, který s příchodem iPhonu 11 oznámil, že chce být maximálně zelený a nejen využívat 100 % recyklovaný hliník u svých produktů, ale také například solární panely a obecně využívat obnovitelné zdroje energie a čistou elektřinu.
Apple kromě toho spustil speciální program výměny zařízení starého za nový, kdy vy si jako uživatel pořídíte například iPhone a jakmile přejdete na nový model, tak ten starý od vás společnost vezme, repasuje a dokáže prodávat dál, protože takové zařízení může fungovat ne 1-2 roky, ale klidně i více než 5 let, a tím se zbytečně neplýtvá zdroji a materiály.
Tesla
Na první pohled možná pro mnohé jenom automobilka, která vyrábí elektromobily, ale ekologie v případě americké společnosti Tesla se objevuje i v mnoha dalších ohledech. Cílem společnosti je konkrétně urychlení přechodu světa k udržitelné energii, ale víte, jakým způsobem?
Samozřejmě hlavně to jsou elektromobily, tedy auta, která mají z hlediska provozu naprosto nulové emise a pokud se podíváme na celý životní cyklus, tak například Model 3 vypouští o 60 % méně emisí CO2 než jsou spalovací vozy ze stejného segmentu.
Kromě elektromobilů však Tesla také prodává bateriová úložiště a solární tašky, díky čemuž si mohou zákazníci pořídit vlastně vše v jednom a mohou být soběstační a ekologičtí. Právě rostoucí segment s fotovoltaikou přispívá k tomu, že se zvedá odběr nebo nejprve výroba čisté energie.
Pro Teslu je také důležitý recyklační program na baterie, se kterými je potřeba náležitě nakládat a nejlépe je znovu použít, což už dnes firma zvládne z 90 % využít materiály a tím snížit zátěž na životní prostředí, které však může jednorázově trpět právě těžbou lithia, kobaltu, a jiných vzácných kovů.
Co říkáte na náš redakční výběr 5 společností, které jsou z hlediska ekologie přínosem pro naši planetu? Jaké jsou podle vás další ekologické firmy a proč? Napište nám do diskuze pod článkem!
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.