Vynález roku 2024? Ultralehký dron využívá k pohonu jen solární energii

Dominick Tomanec
  • Čínští inženýři vytvořili ultralehký dron s pozoruhodnými vlastnostmi
  • Teoreticky prý dokáže létat po neomezeně dlouhou dobu
  • Co o něm zatím víme?
Inženýři z Beihangské univerzity v Pekingu představili miniaturní dron na solární energii
Inženýři z Beihangské univerzity v Pekingu představili miniaturní dron na solární energii

Tým výzkumníků a inženýrů z Beihangské univerzity v Pekingu světu nedávno představil vlastní unikátní prototyp miniaturního dronu ColoumbFly. Ten ohromí nejen svými rozměry a mimořádně nízkou váhou, ale především také inovativním pohonným systémem, jenž mu do budoucna může zajistit potenciálně neomezenou délku letu. Může však podobná koncepce skutečně najít uplatnění?

Hmotnost je klíčem k úspěchu

Dálkově ovládané vrtulníky, kvadrokoptéry či jiné typy dronů zažívají zvláště v posledních letech, kdy jejich cena rapidně poklesla, takřka celosvětový boom. Přestože že však mnohým mohou připadat takřka bezchybné a bezpochyby ideální pro účely občasného létání a pořizování líbivých videozáběrů, lze cestu jejich vývoje jen stěží považovat za dokončenou. Vysoká spotřeba energie a často ne zrovna optimální hmotnost jednotlivých kousků je totiž důvodem, proč se klasické civilní drony doposud dočkaly pouze omezeného nasazení v záchranných či průzkumných misích. Jak se však zdá, kýženého řešení bychom se mohli dočkat ze strany čínské Beihangské univerzity v Pekingu.

Jeden z jejích výzkumných týmů totiž před nedávném představil dosud nevídané konstrukční řešení, v podobě miniaturního dronu CouloumbFly. Ten je svými rozměry srovnatelný s lidskou dlaní a jeho hmotnost činí pouhých 4,21 gramu (váha asi čtyř kancelářských sponek), což jej s přehledem dosazuje na pozici nejlehčího dronu své velikosti na světě. O to impozantnější je pak fakt, že při prvotních letových testech vykázal až neuvěřitelnou výdrž, když zvládl téměř hodinový let beze ztrát na výkonu a jeho přistání bylo vynuceno až vlivem mechanické poruchy.

Skutečně inovativním jej totiž překvapivě nečiní nízká hmotnost ani rozměry, nýbrž jeho pohonný systém VTOL, jenž zahrnuje elektromotor, vnitřní rotor motoru s kladnými a zápornými statorovými plochami, horní rotor o průměru dvaceti centimetrů a dva tenké solární panely o velikosti čtyř centimetrů čtverečních. Právě tento sotva třígramový elektrostatický mechanismus je totiž dostatečně funkční a výkonově konzistentní, aby zařízení obdobné hmotnosti bezpečně udržel ve vzduchu takřka neomezeně dlouho.

Video


Čtěte také: Robot využívá amputaci končetin. Umí se sám zmenšovat i zvětšovat


Potenciál pro budoucí využití

Tým z Beihangské univerzity si ovšem vzhledem k vlastním prohlášením plně uvědomuje fakt, že CouloumbFly je teprve v ranných fázích vývoje a je tak více než žádoucí, zahájit práce na různých vylepšeních. V plánu je kupříkladu v podstatě nezbytné implementování systému pro řízení, navýšení užitečného zatížení, či osazení miniaturními senzory. Zároveň by se však dron také mohl dočkat pohonu prostřednictvím kombinace dobíjecích a solárních článků, což by mohlo vést k eliminaci problému s nutností působení slunečního svitu. Stále je však nasnadě otázka působení vlhkosti na pohonný mechanismus, jež může dle inženýrů vážně ohrozit letové vlastnosti a stálost výkonu.

Vzhledem k dosavadním úctyhodným výsledkům a více než ohromujícím technickým specifikacím lze dosavadní vývoj projektu označit za úspěch. Očekává se tedy že v případě dalšího vývoje, vedoucího k postupnému vyřešení všech nedostatků, mohou být drony této konstrukce již brzy využívány záchrannými složkami, policií, či armádou.


Autor článku

Dominick Tomanec - Redaktor

Věnuji se tématům kolem vědy a technologií. Fascinují mě neustále nové objevy jak na naší planetě, tak v celém vesmíru.


Komentáře


Nejnovější články