Vyhledávání na internetu se mění. Češi se začínají spoléhat na umělou inteligenci

Češi při vyhledávání volí Google a Seznam. Umělá inteligence však postupně mění jejich zvyky, ukazuje nový průzkum OMG Research.
Jak Češi vyhledávají na internetu?
Dnes existuje řada internetových prohlížečů. V České republice však jednoznačně dominují Google, který má většinový podíl i na světovém trhu, a Seznam.cz. Právě tyto dvě platformy dnes využívá nejvíce českých uživatelů. S nástupem umělé inteligence se však zdá, že budoucnost internetového vyhledávání může vypadat úplně jinak.
Naznačují to data z nového výzkumu marketingové společnosti OMG Research. Ta nedávno v Česku provedla průzkum mezi 806 respondenty ve věku 15 až 49 let. Jaké jsou výsledky?
Klasické vyhledávače, jako Google a Seznam, dnes používá 85 % Čechů. Na druhém místě se těsně drží vyhledávání prostřednictvím specializovaných portálů, jako jsou Alza nebo Notino, které využívá 79 % uživatelů. Třetí příčku obsadila videoplatforma YouTube, kterou k vyhledávání využívá 69 % respondentů. Nejčastěji ji přitom používají lidé do 24 let.

Umělá inteligence mění zvyklosti
Velké slovo při vyhledávání informací na internetu ale mají i sociální sítě. Jejich služby k tomuto účelu využívá 52 % Čechů, zatímco u mladých žen je toto číslo ještě větší. Specializované mobilní aplikace pro vyhledávání slouží 45 % uživatelům.
Až za všemi těmito možnostmi se poté ukrývá umělá inteligence. Přesto je to ale pro AI velký úspěch. Různé chatboty dnes alespoň občas využije 40 % Čechů. Oproti klasickým internetovým vyhledávačům je to sice o více než polovinu menší číslo, avšak trend je jasný a AI bude s největší pravděpodobností v budoucnu stále silnější.
Jako první volbu si AI vybere zhruba 15 % uživatelů, zatímco 53 % tázaných stále jako první volí klasické vyhledavače. U generace Z je ale toto číslo více vyrovnané a jasně ukazuje, že umělá inteligence si daleko snáz hledá cestu k mladým lidem. V tomto případě volí AI jako první volbu 22 % a Google či Seznam 38 %.
Popularita umělé inteligence podle tázaných uživatelů spočívá v jednoduchosti. Pomocí AI lze informace najít daleko pohodlněji, načež tyto takzvané chatboty dokáží poskytnout odpověď daleko stravitelněji.
S AI má zkušenost téměř každý mladý uživatel
Nový průzkum se zaměřil i na celkové zkušenosti s umělou inteligencí. Ve zmíněné věkové kategorii od 15 do 49 let uvedlo 60 % uživatelů alespoň jednorázovou zkušenost s AI. Pokud bychom tuto věkovou hranici značně snížili, konkrétně od 15 do 24 let, toto číslo se razantně zvětší. Až 95 % uživatelů již AI někdy využilo, zatímco 43 % z nich umělou inteligenci používá velmi často.
Jak jste na tom se zkušenostmi s AI vy? Používáte umělou inteligenci k vyhledávání informací na internetu? Podělte se s námi v diskuzi pod článkem!
Autor článku

Zajímám se o technologie všeho druhu. Mám rád ověřené produkty, ale i gadgety, které je potřeba teprve pořádně objevit. Kromě věnování se vychytávkám všeho druhu pracuji v elektrotechnickém zaměstnání. Ve volných chvílích rád sleduji fotbal a cestuji.
Zajímám se o technologie všeho druhu. Mám rád ověřené produkty, ale i gadgety, které je potřeba teprve pořádně objevit. Kromě věnování se vychytávkám všeho druhu pracuji v elektrotechnickém zaměstnání. Ve volných chvílích rád sleduji fotbal a cestuji.