Konec staré éry? Streamovací služby a nedůvěra v sítě mění zvyky diváků

Streamovací služby mění způsob, jakým lidé sledují televizi. Nový průzkum ukazuje, jak se mění chování diváků i důvěra v různé platformy.
Streamovací služby mění trh
V dnešní době existuje spoustu streamovacích platforem. Mezi ty největší se řadí například Netflix, Disney+, Max, Amazon Prime Video, Apple TV+ nebo u nás velmi populární Oneplay. Tyto platformy pak zásadně ovlivňují to, jak dnes lidé vnímají televizi. Na tento fenomén se zaměřila studie portálu rtl-adalliance. Ta do svého průzkumu zahrnula celkem 12,5 tisíce respondentů ze čtrnácti zemí Evropy a USA.
Za poslední roky se trend ve sledování obsahu razatně proměnil a 59 % diváků dnes TV zapíná kvůli zpravodajství. Celkem 44 % tázaných uživatelů pak u TV vyhledává sport a zábavu. Zajímavý je i fakt, že až 36 % diváků vnímá pojem sledování televize i v souvislosti konzumování obsahu skrze smartphone, počítač nebo tablet.
Zajímavá čísla přináší studie i co se týče streamovacích služeb a to, jaké tarify předplatného uživatelé volí. Například u Netflixu si 22 % uživatelů zvolilo levnější tarif s reklamou. Celých 41 % se nebojí připlatit a zvolí plný tarif a 37 % tázaných Netflix vůbec nepoužívá. Disney+ je na tom malinko hůře a z vybraných jedinců platformu neplatí 61 % uživatelů.

Nejvíc šetří v USA
Nový výzkum nám dává pohled i na jednotlivé země, ze kterých byli respondenti vybráni. Nejvíc se šetří v USA, kde si Netflix s reklamou předplácí 35 %. Prvenství USA drží i v případě Disney+, kde se toto číslo vyšplhalo na 30 %.
Podíváme-li se na opačnou stranu žebříčku, tak zjistíme, že ve Švédku volí tarif s reklamou u Netflixu jen 12 % uživatelů. Finové poté vévodí u Disney+, kde si lepší tarif připlácí 90 % sledujících. Čeští uživatelé do výzkumu zahrnuti nebyli.
Sociální sítě ztrácejí na důvěře
Zveřejněný výzkum se zaměřil i na sociální sítě. Konkrétně na jejich důvěryhodnost. Z výsledků jasně vyplývá, že klasická média jsou pro sledující stále více důvěryhodná než ony sociální sítě. Za tento fakt údajně může stále větší míra vyskytujících se dezinformací a takzvaných fake news.
Nejhůře si vede TikTok, jehož uživatelé by reklamě na neznámou značku věřili jen ve 27 % procentech. Kdyby se stejný reklama objevila v rádiu, důvěra by vzrostla na 67 %. V případě televize na 66 %.
Z dalších zajímavých čísel můžeme zmínit Facebook s 31 %, Instagram s 34 % a podcastům věří necelá polovina dotázaných (47 %). Naopak nejdůvěryhodněji působí zmiňované rádio, jehož následuje televize. S 65 % si nevede zle ani kino a 64 % získaly různé magazíny a noviny.
Jaké zdroje pro hledání informací využíváte vy a kterým věříte nejvíce? Dejte nám vědět do diskuze pod článkem.
Autor článku

Zajímám se o technologie všeho druhu. Mám rád ověřené produkty, ale i gadgety, které je potřeba teprve pořádně objevit. Kromě věnování se vychytávkám všeho druhu pracuji v elektrotechnickém zaměstnání. Ve volných chvílích rád sleduji fotbal a cestuji.
Zajímám se o technologie všeho druhu. Mám rád ověřené produkty, ale i gadgety, které je potřeba teprve pořádně objevit. Kromě věnování se vychytávkám všeho druhu pracuji v elektrotechnickém zaměstnání. Ve volných chvílích rád sleduji fotbal a cestuji.