Které firmy to myslí s ekologií vážně? Amazon či Google propadly

Luboš Srb
  • Firmy obvykle slibují uhlíkovou neutralitu do roku 2030, 2040, či 2050
  • Jejich tvrzení však často není podloženo žádným reálným plánem
  • Jde tak o tzv. greenwashing
Modrá planeta Země
Modrá planeta Země

A právě greenwashing je něco, čím se zabývaly organizace New Climate Institute a Carbon Market Watch. Jejich experti se podívali na desítky předních společností, které slibují uhlíkovou neutralitu, a porovnali to, zda k tomu mají dobře nakročeno nebo ekologického směřování spíše jen zneužívají.

Firmy a jejich ekologické cíle

K překvapení jsou výsledky studie velmi tragické. Žádná ze společností nedosáhla na definované nejvyšší ohodnocení a naopak pohořely společnosti, které jsou ve světě technologií poměrně dost známé a ambiciózní.

Příkladem jsou třeba Amazon, Google, Volkswagen, Ikea, či Nestlé, které skončila vůbec nejhůře ze všech. Největší potravinová společnost na světě dostala velmi špatné hodnocení za transparentnost a za integritu, tedy že něco tvrdí, ale už jaksi neříká, jak toho chce vlastně dosáhnout.

New Climate Institute a Carbon Market Watch studie
New Climate Institute a Carbon Market Watch studie

Čtěte také: Vybrali jsme 5 nejvíce ekologických firem na světě! Znáte je všechny?


Greenwashing je (zatím) nepotrestatelný

Pro zákazníky tedy může jít jistým způsobem o podvod a pouhý marketing, za který nemůže být (zatím) nikdo souzen a potrestán. Nicméně pokud se zákazníci podívají na tento nejnovější dokument, pak lze podle toho něco usoudit a rozhodovat se v případě nákupu řekněme zodpovědněji či udržitelněji.

Nejlépe ze všech sledovaných firem dopadl největší lodní dopravce Maersk, který má prý přehledné cíle a firma k nim spolehlivě směřuje, ačkoliv její emise nepatří mezi nejnižší. Dobře si vedly také společnosti Apple, Sony a Vodafone.

Velmi početný byl seznam společností, které nedopadly úplně nejhůře, ale dopadly špatně. Patří sem například Amazon, Google, Volkswagen, Ikea, či Walmart. Ani u nich nejdou sliby ruku v ruce s tím, jaká by měla být realita, nebo to tak alespoň moc nevypadá.

Uhlíkové neutrality, tedy snížení globálních emisí uhlíku na nulu, je podle předních vědců potřeba dosáhnout do roku 2050. V opačném případě prý hrozí zásadní dopady klimatických změn, kterých si mimochodem můžete všímat už nyní, akorát zatím ještě v ne tak katastrofickém a nezvratném měřítku.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články